Open brief aan Hans Nijland

Beste Hans,

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen; jij houdt altijd van duidelijkheid, ik ook. Wij hoeven elkaar niet uit te leggen dat het op sportief gebied al een tijd slecht gaat. Iedereen heeft zijn emoties hierbij. En zowel jij als ik zijn soms eigenlijk meer supporter dan bestuurder. Maar wij hebben ook onze verantwoordelijkheden: het management en directie om de voetbalclub FC Groningen te runnen en wij als Supportersvereniging FC Groningen om de belangen van de supporters te behartigen.

Er zijn veel zorgen bij het bestuur van de Supportersvereniging wat betreft (de kwaliteit van) het in- en verkoopbeleid van de afgelopen jaren en ook zijn er onduidelijkheden wat betreft het financiële plaatje waarbij een structureel begrotingstekort opduikt. Het is een optelsom van zaken waarin wordt uitgedrukt een lagere verkoop van seizoenkaarten en nu en op termijn een terugloop van sponsoren. Natuurlijk heeft dit ook te maken met de economische situatie, maar de resultaten op het veld bepalen uiteindelijk de waarde van de club.

Als je naar de selectie kijkt, is de transferwaarde gedaald naar een bedenkelijk niveau. De situatie op de ranglijst is zorgwekkend. Om eerlijk te zijn zie ik weinig perspectief om de play-offs te halen met deze selectie. De sportieve doelstellingen worden de laatste jaren moeizaam of niet gehaald en/of bijgesteld. We kijken op dit moment van schrijven naar onderen. De binding met de club wordt gevoelsmatig onzeker en minder. Het is een opbouw van de laatste jaren, maar wel de verkeerde richting uit.

Dit zijn zaken waar veel supporters van FC Groningen zich zorgen over maken. Sterker, vooral supporters die al heel wat jaren meelopen. En dan moet je scherp worden. Het zijn geen zorgen van alleen een wedstrijd verliezen, het is meer, Hans. Het is een katterig gevoel wat de supporters op dit moment bij de club hebben. En dat slaat straks over in het ontbreken van vertrouwen. De berichten die wij hierover ontvangen via e-mail en of andere media zijn voldoende voor de Supportersvereniging om je aan te schrijven. Dat is onze verantwoordelijkheid. Voor onze gezamenlijke club FC Groningen.

Hierbij nodigen wij de directie van FC Groningen uit om komende week in gesprek te gaan met ons om over deze situatie te spreken en om gezamenlijk na te denken over hoe we deze negatieve spiraal kunnen ombuigen. Tevens nodigen wij de directie uit om na de wedstrijd tegen RKC in gesprek te gaan met onze leden in het Supportershome.

Dit is een brief geschreven met een FC Groningen-hart, eerlijk en oprecht.

Namens het gehele bestuur,

John Schurer