Supportersvereniging FC Groningen tekent beroep aan tegen uitspraak van de KNVB

FC Groningen mag tijdens de eerstvolgende competitie-, beker- of play-offwedstrijd tegen SC Cambuur geen supporters meenemen naar Leeuwarden. Dat is de straf die de tuchtcommissie betaald voetbal van de KNVB aan FC Groningen en haar supporters heeft opgelegd na wanordelijkheden rondom de competitiewedstrijd tussen beide clubs, op zaterdag 17 augustus in Leeuwarden. Het bestuur van de Supportersvereniging FC Groningen heeft zich deze week gebogen over de uitspraak van de KNVB.

De Supportersvereniging is van oordeel dat deze uitspraak veel te simpel en denigrerend is naar de andere aanwezige uitsupporters. Het is weer een oordeel dat zich laat vergelijken met twee mensen die een ruit ingooien in de Herestraat, waarna iedereen die op dat moment in de Herestraat loopt een straatverbod krijgt. Hierdoor zet de KNVB individuele supporters en soms hele gezinnen (er waren 400 uitsupporters) als crimineel weg en straft deze voor gedrag dat zij niet hebben gehad. Voor ons is dit onacceptabel. De Supportersvereniging FC Groningen heeft dan ook besloten om in tegenstelling tot de club FC Groningen wél beroep aan te tekenen tegen deze ongekend publieksonvriendelijke straf. Ook zullen wij niet akkoord gaan met een voorwaardelijke straf.

Wij hebben gegronde redenen om in beroep te gaan. Afgelopen woensdag hebben wij met de juridische afdeling van de Supportersvereniging officieel beroep aangetekend. De KNVB heeft een bevestiging hiervan teruggestuurd. Ook zijn wij aan het kijken of we bij weer een negatieve uitspraak de zaak aan de rechter kunnen voorleggen. De Supportersvereniging wordt hierbij gesteund door juridische kennis van buitenaf. De club FC Groningen is hiervan op de hoogte gesteld. Zij hebben volledig begrip voor het feit dat het onze verantwoordelijkheid is naar onze ruim 4000 leden en overige supporters. FC Groningen heeft er alles aan gedaan om tot redelijkheid te komen met de KNVB. Nu is het onze beurt. Het zal misschien een langdurige zaak worden. Maar wij hebben een lange adem.

Vanmiddag ( vrijdag ) had ik ook een gesprek met waarnemend burgemeester Ruud Vreeman. Dit gesprek vond plaats op het stadhuis. Ik heb uitgelegd waar de Supportersvereniging FC Groningen voor staat  in het voetbal, zowel landelijk als in de stad Groningen. Ook de uitwedstrijd tegen Willem II ongeveer vijf jaar geleden kwam ter sprake. Open en eerlijk. Uitgebreid zijn wij ingegaan hoe wij als Supportersvereniging samenwerken met de club en driehoeken. Ik denk dat het een verhelderend gesprek is geweest.

John Schurer,