Sta op voor de club nu het nodig is

FC-Groningen-3De Graafschap, Cambuur, Twente, Willem II, Roda JC, ADO Den Haag, Heerenveen, NEC, Vitesse, NAC. Ik noem een rijtje clubs in Nederland die het niet makkelijk hebben wat betreft de financiële situatie. Dat komt ondermeer door een te kleine achterban, te klein stadion, of door mismanagement.

Vooral dat laatste valt enorm op. Clubs laten zich leiden door een enkeling zonder enige vorm van controle. De gevallen beleidsbepalers vertrekken met het schaamrood op de kaken door de achterdeur en laten daarmee een grote supportersschare in de stront zakken. Allemaal doen ze dat onder de dooddoener “Ik deed het niet voor mijzelf maar voor de club“. Ik heb dat al zo vaak gehoord. Supporters zien het vaak al van verre aan komen. Ze zien de club door de vingers wegglijden “machteloos”. Ja, het is hun club.

ADO Den Haag en Vitesse zijn een ander geval. Twee clubs met elk een eigenaar die totaal niet of nauwelijks bij de club betrokken is. Een hoop poeha van te voren, elk seizoen de trompet schallen waarbij een toekomstperspectief geventileerd wordt waarvan heel veel supporters al denken daar heb je ze weer. Het zelfde verhaal, het zelfde ritueel. Ze doen één stap naar achteren en er blijft niets van de club over. Kansloos.

Schulden! Kleine schulden ( niet erg ) maar ook heel veel grote schulden. Schulden die in lengte van jaren afgelost moeten worden. Zonder een strak beleid hierin red je het niet. Dit alles heeft invloed op de competitie. Een hele rij clubs doen dingen waar ze later op afgerekend worden maar spelen daarmee wel vals spel. Ze manipuleren de competitie. Aankopen doen terwijl dit niet eens mogelijk is, trainers aanstellen terwijl dit niet eens mogelijk is en stadions uitbreiden terwijl dit niet eens mogelijk is. De KNVB kijkt toe en slaat af en toe eens om zich heen en stuurde bijvoorbeeld Veendam stoer het bos in om € 10,000. de supporters machteloos achterlatend.

FC-Groningen-3

De afgelopen tien jaar is er bij FC Groningen rust gecreëerd. Een strak beleid, hoe moeizaam soms ook heeft er toe geleid dat er nu een stabiele club is ontstaan met wat vet op de botten. Vanuit een diep dal staat er iets waar we met elkaar best trots op mogen zijn. Een vaste achterban, een mooi stadion met hier en daar een groot succes. Wij hebben het eigenlijk verdomd goed voor elkaar.

De laatste tijd zat ik regelmatig even te mopperen over het voetbal net zoals vele anderen. Niets mis mee het is tenslotte onze club waar je het beste mee voor hebt. Maar ik zat ook aan het rijtje clubs te denken die ik eerder ventileerde. En dan zijn wij als FC Groningen veel verder. Stapsgewijs wordt de club groter. Het settelt zich langzaam tot een stabiele factor in de eredivisie. Wij discussiëren alleen nog maar over de opstelling of hoe er gespeeld moet worden. Geen gezeik meer over allerlei financiële hobbels maar gewoon over het voetbal. Een weelde in de eredivisie.

Donderdag de laatste Europese wedstrijd tegen Braga en dan zondag Feyenoord ontvangen in een volle Euroborg. Even de feiten. De club heeft ons nodig dat is duidelijk. Het elftal heeft ons nodig dat is ook duidelijk. Dat betekent weer opstaan. Dat betekent vol achter de club staan. Discussies even aan de kant wij willen Feyenoord en de week erop ook Heracles bij de strot pakken. Wij moeten het nu weer samen doen. Net zoals met de beker. Geen enkele twijfel. Vanaf minuut één. Want geloof mij, je zit bij de mooiste club van Nederland waar het de moeite waard is om voor te vechten. Geen vuurwerk dat € 28000, – heeft gekost en wat totaal onnodig weggegooid geld is maar vuurwerk op het veld. Gezamenlijk kunnen wij het weer flikken want bij het rijtje van bovenstaande clubs willen wij niet meer horen. Nooit weer! Wij willen vooruit voor minder gaan wij niet. Forza Grunn.

John Schurer