Column: Mutsenmania

Erik Nevland is een bescheiden man en kende een relatief bescheiden voetbalcarrière. Hij staat het liefst niet op de voorgrond en als hij praat, moet je goed luisteren, want hij praat op zachte toon. Een eenvoudige Noor, maar ook een Gronings fenomeen.

Vrijdagavond 7 januari had ik contact met hem, naar aanleiding van zijn actie om mutsen te verkopen voor zijn club Viking FK uit Stavanger. Die club heeft het, als zo veel clubs, enorm zwaar vanwege de coronacrisis. Die mutsen verkocht hij voor twintig euro, de opbrengst was voor de club. Ik vroeg of hij ze ook naar Nederland kon sturen. Dat werd wel prijzig volgens Erik, want verzendkosten zijn tien euro per muts. ‘Dan zullen ze hem ook wel niet kopen’, dacht Erik.

‘Maar als ik nu via de Supportersvereniging FC Groningen een oproep doe? Dan kunnen ze in één keer verstuurd worden’, zei ik tegen hem. ‘Dan laten we de prijs wel op dertig euro staan, want dat zijn allemaal extra opbrengsten voor Viking’. Erik dacht er een stuk of vijf te verkopen, ik dacht al snel aan tien. Maar ja, elke muts is er één. Het is maandag 11 januari, wat laat in de avond, en ik kom tot de conclusie dat alle beschikbare mutsen zijn uitverkocht. We hebben er niet vijf of tien verkocht, maar 220. FC Groningen-supporters hebben dus 220 mutsen gekocht van een Noorse club. Waarom? Een kleine bloemlezing uit de bestellingen:

– ‘Ik wil graag een muts van Viking FK. Puur al om Nevland en z’n club te steunen’
– ‘Graag zou ik Erik en club willen steunen en een muts willen aanschaffen’
– ‘Natuurlijk help ik Erik, zoals hij FC Groningen hielp!’
– ‘Erik is altijd een fantastische ambassadeur geweest voor onze club en was één van de eerste oud-spelers die een seizoenkaart kocht voor de actie #LOWESJ’
– ‘Het is tijd om wat voor Erik terug te doen’
– ‘Graag wil ik onze oude held Nevland helpen met zijn club te ondersteunen’
– ‘Mooi initiatief! Kunnen we een keer wat terug doen voor de man die onze club al zoveel
heeft gebracht’
– ‘Nooit zal ik vergeten hoe Nevland de man werd van onze wederopstanding. Erik, je bent een held en groen-wit voor eeuwig wat mij betreft. Ik vind het mooi dat we nu eens wat voor jou terug kunnen doen. Dat verdien je. Als mens en als speler’

Hierom dus. Erik Nevland is een speler en mens die door de FC Groningen-supporters in hun hart is gesloten. Hij heeft het FC Groningen-dna, zoals dat wel heet. Als voetballer hard werken, nooit opgeven en altijd klaarstaan voor zijn fans. Als mens nuchter, bescheiden, vriendelijk. Het zegt veel dat hij zich verbonden voelt met al zijn ex-clubs: Viking FK en FC Groningen dus, maar hij volgt ook Manchester United en Fulham nog op de voet. Ik weet zeker dat zijn biografie, dat in het voorjaar verschijnt, veel verkocht gaat worden. Omdat hij ‘gewoon’ Erik Nevland is, wat best ongewoon is.

Die 220 mutsen tonen ook nog iets anders aan. Als speler van FC Groningen verwachten we niet al te veel. Doe je best, werk hard, wees je zelf en wees vriendelijk en open tegen de fans. Zoals je ziet, sluiten ze je dan voor eeuwig in hun hart. Voor mezelf heeft deze actie maar weer eens laten zien wat een geweldige club we toch zijn. En iedere keer als ik straks ergens in de provincie iemand met een Viking-muts op zie lopen, zal dat gevoel nog meer versterkt worden.

Bedankt allemaal!

John de Jonge