FC-supporters in proteststoet naar Heerenveen

Supporters van FC Groningen gaan op zondag 30 januari in een protesttocht naar Heerenveen. Op die dag staat de competitiewedstrijd sc Heerenveen – FC Groningen op het programma.

Doel van het protest
Directie en management van FC Groningen, de Supportersvereniging FC Groningen en Groningen Fanatics zijn het niet eens met de beperkende vervoersregel die de gemeente Heerenveen voor het bezoeken van dit duel heeft opgelegd. Voor het eerst sinds jaren in de lange geschiedenis van de ‘Derby van het Noorden’ moeten de supporters van FC Groningen die de wedstrijd willen bezoeken zich onderwerpen aan een zogeheten autocombi.

Het besluit van de gemeente Heerenveen om tot een verplichte autocombi over te gaan, stuitte op verzet van FC Groningen. Meerdere beroepen van de kant van FC Groningen, zowel schriftelijk als mondeling, om dit besluit te herzien vonden geen weerklank. Hierop is door de genoemde geledingen binnen FC Groningen besloten middels een actie duidelijk te maken dat er groot ongenoegen over dit besluit leeft. De voorgenomen protesttocht geldt tevens als algemeen signaal van veel voetbalsupporters die de vele en vaak onnodige beperkingen rond het bezoeken van een uitwedstrijd zat zijn.

Aard van het protest
Supporters die een omwisselbiljet aanschaffen voor de uitwedstrijd tegen Heerenveen hebben allemaal de vrije keuze of ze aan dit door club, Supportersvereniging en GF gesteunde protest willen meedoen. Het is de bedoeling in een lange stoet auto’s vanaf het omwisselpunt Euroborg in een rustig tempo richting Heerenveen te rijden, uiteraard begeleid door uitingen (doeken met leuzen en vlaggen) waarbij het protest duidelijk wordt gemaakt. Algemeen directeur Hans Nijland van FC Groningen en voorzitter John Schurer van de supportersvereniging zullen de proteststoet middels een startsignaal in beweging zetten.