Naar boven kijken of toch te bescheiden?

Na vorige week de fantastische wedstrijd tegen Heerenveen gewonnen te hebben, is Willem II zondagmiddag met een 7-1 nederlaag naar huis gestuurd. Is het allemaal toeval? Nee! Als je zo hoog op de ranglijst staat, is dat geen toeval meer. Je hebt kwaliteit in huis. Als je kwaliteit kan binden en daar een team van kan maken, dan word je sterk. Bescheidenheid siert een ras-Groninger. Maar ik merkte afgelopen zondag in het volle supportershome toch meer.

John Schurer

Ten eerste: de trots. En dat is ook meer dan terecht. FC Groningen draait een ongekend seizoen. Heel langzamerhand ontplooien steeds meer spelers zich. De één laat de ander beter voetballen, het plezier spat eraf en men heeft een geaccepteerde leider: Andreas Granqvist. Als je de trainingen regelmatig bezoekt, dan is het daar hetzelfde verhaal.

Ten tweede: de ploeg is na de winterstop bij elkaar gebleven, de rust is bewaard. FC Groningen wint wedstrijden op eigen kwaliteit. In het begin van de competitie zat het niet tegen, maar zo langzamerhand dwingen we het zelf af.

Ten derde: er is een enorm saamhorigheidsgevoel onder de supporters. Men steunt de ploeg aan alle kanten, ook als het wat minder gaat. Vorige week in Heerenveen was ongekend.

Ten vierde: de NOS en Voetbal Internationaal besteden het hele seizoen heel weinig aandacht aan de goede positie van FC Groningen. Behoudens de wedstrijden die uitgezonden worden in samenvatting houdt men het een beetje bij het hakkelen over Matavz die wel een leuke spits is en dat Pieter Huistra het in zijn eerste seizoen verrassend goed doet. Het ontbreekt aan echte kennis bij de heren analisten over FC Groningen of het is angst door de verrassing? Vul het maar in.

Want ondertussen weten we het zo langzamerhand wel, dat gewauwel over Ajax en Feyenoord. Natuurlijk is dat ook interessant voor hen. Dat heeft te maken met commercie: de markt is daar nu éénmaal groter dan in het Noorden. Maar als je alle forums leest over FC Groningen en de diverse columns hierover, terwijl ook de regionale zenders het zo langzamerhand oppakken, samen met de gesprekken in het overvolle home, dan zit er toch een kern van waarheid in.

In het drukke home afgelopen zondag kwam dit allemaal voorbij. Allemaal Groningse analisten die minimaal net zoveel kennis hebben als de heren op de tv. Er was er één die zei: “Als Van Hanegem een schone onderbroek aantrekt en FC Groningen is op dat moment kampioen, dan stormen alle analisten van de NOS in rij richting Van Hanegem om te ruiken en de kleur van die onderbroek te analyseren. Met te eindigen: O ja, Matavz is een leuke speler. Is FC Groningen kampioen? Nou ja, als Ajax en Feyenoord eerder bla bla bla…”

Ik denk dat de markt in het Noorden al kleiner is geworden en verder zal afkalven. Een bescheiden Groninger kiest dan zijn eigen weg. Door het vele puntenverlies door de concurrenten kan de bescheidenheid wel eens te bescheiden zijn.

John Schurer,