De finale, een kolkende Euroborg, de Grote Markt en het jubileumfeest

Wij staan voor een cruciale week. Wij hebben ons hier het hele seizoen op verheugd. De play-off finale FC Groningen – ADO Den Haag. Eerst donderdagavond om 20.00 uur uit en als tweede wedstrijd thuis in een kolkende Euroborg aanstaande zondag om 12.30 uur. En kansen hebben wij. Het leeft. Wij gaan ervoor. Wij willen Europa in. Wij hebben het gewoon verdiend. Kijk ik dan door een groen-witte bril? Ja! Want ik ben trots op mijn club. Een prima seizoen, een prima selectie.

Elk jaar deden wij met de play-offs mee. Elk jaar waren wij erbij. En soms lukte het. En als het lukt, staan wij weer met z’n allen op de Grote Markt. Dan kan het vuurwerk weer de lucht in. Dan komt de grote ontlading. Dan straalt de “Trots Van Het Noorden” weer. Een vijfde plek in de competitie en dan Europa in. De Grote Markt zal groen-wit zijn. Met de trekker naar Madrid. Vliegtuigen charteren, het liefst zo goedkoop mogelijk. Dagen en nachten onderweg zijn. Zoals bij Fiorentina in Italië. Tweeduizend FC Groningen-supporters op een plein, in de straten, in het stadion. Ze zullen weer weten waar Groningen ligt.

En dan als een kers op de slagroom het feest op 3 juni. Het grote jubileumfeest in Martiniplaza. Wat zal het mooi zijn. Met zijn allen vieren waar wij met zijn allen trots op zijn. Supporters ontmoeten supporters. Oud-spelers ontmoeten de jonge garde. De leden van de Supportersvereniging FC Groningen, de Groningen Fanatics, de Rolly-side, de Z-side en alle mensen die een groen-wit hart hebben en die trots zijn op hun club. Dat zal de echte supporter niet meer vergeten. Een fantastisch seizoen afsluiten op deze manier. Het zal de laatste bladzijde van het grote jubileumboek moeten vullen en een mooie toekomst naar…

Ik verwacht zondag een KOLKENDE MASSA in de Euroborg. Een volledige steun voor het elftal van Pieter Huistra. Het verkeer om het stadion mag vastlopen, de gemeente Groningen kan karrenvrachten met fietsen weghalen, de ramen mogen in de sponningen trillen en knetteren en het dak van de Euroborg mag er afgeblazen worden, want wij willen… nee, wij gaan Europa in met als twaalfde man de supporters van FC Groningen. Je kunt dan onmogelijk verliezen.

John Schurer,