Het getrek aan spelers de laatste week irriteert

FC Groningen heeft de zaak goed voor elkaar. De selectie is al een tijd op orde. De meeste posities zijn dubbel bezet, de spelers zijn gretig, de concurrentiestrijd onderling is groot.

De doelstelling is rechtstreeks Europees voetbal halen. Dat betekent dat men aan het einde van het seizoen een vijfde plek moet bezetten. En dat kan met deze selectie. Het voetbal dat men laat zien is uitstekend, de wil om te winnen is groot. Toch is er nog steeds onrust. Aangestoken door de tv-media wordt er getrokken o.a. aan Matavz en Tadic. Het was te verwachten, we zijn 2 á 3 speelronden verder en bij sommige clubs slaat de paniek nu al toe. Gelden die gegenereerd zijn om schulden te dekken worden weer vrolijk gebruikt om spelers te kopen. De miljoenen vliegen je weer om de oren.

Hoe denkt de gemiddelde supporter hierover bij FC Groningen? Er heerst rust. Men is blij dat er een volwaardige selectie op de been is. Ook wij hebben andere tijden meegemaakt waar je met een kleine selectie rond moest komen. Stapje voor stapje ga je vooruit. Met als resultaat wat er nu staat. FC Groningen heeft nog nooit zo’n sterke selectie gehad die ook nog eens heel breed is. Met een paar topvoetballers die voor een groot deel zelf zijn opgeleid en/of het talent al hadden en zich hebben kunnen door ontwikkelen.

Dan sta je weer voor de keuze:  verkopen (dus handelen) of deze selectie intact laten. Ik zou nu zeggen intact laten. Wij staan een week voor de deadline van een transferwindow die belachelijk lang is. Weken geleden hadden wij de zaken al voor elkaar. De kloof tussen o.a. PSV en FC Groningen is kleiner geworden. Sterker, door een slecht beleid zit PSV nu op de blaren. Gered door een constructie met de gemeente aldaar kan men nog handelen, maar de basis is heel zwak. Het in paniek kopen van spelers onder druk van de buitenwereld voegt niks toe. En ik zou het jammer vinden als een groot talent als Matavz zich daar op dit moment zou nestelen.

De waarde van Matavz blijft. Sterker, die waarde kan alleen maar stijgen. Hetzelfde geldt voor Tadic en anderen. De waarde op het veld voor de supporter van FC Groningen is genieten. En dat in een ploeg die de doelstellingslat hoog heeft gelegd. Het streelt de supporters dat er naar deze spelers wordt gekeken en het streelt de supporters dat de waarde van deze spelers stijgt, maar het irriteert de supporters van FC Groningen ook dat er wordt getrokken door clubs die in de laatste week in paniek zijn en deze zelfde spelers hopelijk diezelfde clubs uit het slop kunnen trekken.

Mislukt dat, dan is het weg talent, weg opleiding, jaren waar je in geïnvesteerd hebt vervliegt. Men komt terecht in een niemandsland. Zie voorbeeld Marcus Berg. De club FC Groningen zal een heel hoog bedrag kunnen vragen en er zal een nieuw talent worden aangeboord, daar is alle vertrouwen in. Maar het genieten dit seizoen is van een veel grotere waarde en niet uit te drukken in geld. De financiële waarde en het cashen komt dan niet nu of in de winterperiode, maar wel in de transferperiode na het seizoen 2011-2012.

John Schurer,