Vertrouwen in Supportersplatform Betaald Voetbal

Winnaar vakantiefotowedstrijd 2011Donderdagavond vond de officiële oprichting plaats van het Supportersplatform Betaald Voetbal. In het supportershome van gastheer Supportersvereniging FC Utrecht waren de meeste supportersverenigingen met enkele personen vertegenwoordigd. Ook de Supportersvereniging FC Groningen was met vier mensen vertegenwoordigd, waarvan twee als onderdeel van het platform Recht op Voetbal. Tevens was de KNVB aanwezig met drie personen, een zeer druk bezochte avond dus.

Het supportersplatform heeft een aantal doelstellingen geformuleerd, die het afgelopen jaar uitgebreid zijn uitgewerkt. Om die doelstellingen te bewerkstelligen zijn echter partners nodig, waarvan de KNVB en de politiek de belangrijksten zijn. Om een volwaardige gesprekspartner te zijn richting die andere partners is het belangrijk dat zoveel mogelijk supportersverenigingen zich bundelen in één orgaan. En we kunnen rustig zeggen: Dit is gelukt.

De doelstellingen, gemaakt door en in overleg met de supportersverenigingen die bij de oprichting waren betrokken, zijn daarna voorgelegd aan alle officiële supportersverenigingen. Het resultaat was een convenant, dat gisteren door 26 van de 38 supportersverenigingen is ondertekend. Daarmee geven deze supportersverenigingen aan zich in te willen spannen voor het bereiken van de doelstellingen en zich te houden aan de onderling gemaakte afspraken.

Even later kwam het bericht dat nog eens 5 verenigingen het convenant in een later stadium ook zullen ondertekenen, maar als gevolg van bestuurswisselingen nog niet in de gelegenheid zijn geweest om eerder deel te nemen aan het proces. Dat betekent dat straks 31 van de 38 supportersverenigingen zich bij het Supportersplatform hebben aangesloten; een grote meerderheid. De KNVB is enorm tevreden met dit resultaat en staat volledig achter de doelstellingen van de SVB. Ook vanuit de politiek krijgt de SBV brede steun. De oprichting van de SBV is een grote stap om het voetbal voor de honderdduizenden voetbalsupporters in Nederland weer prettiger te maken.

Binnenkort wordt een hoorzitting gehouden met de politiek in de breedste zin van het woord. Tevens vindt op korte termijn ook een overleg plaats met de KNVB. Het is ook de bedoeling dat de SBV zich gaat presenteren tijdens een landelijke bijeenkomst, waar alle betaald voetbalclubs vertegenwoordigd zijn. Op die manier weet iedereen precies wat de doelstellingen zijn en waar aan gewerkt moet worden. Met elkaar en voor elkaar, waarbij de supporter één van de belangrijkste spelers is in het geheel.

John Schurer,