De doelstelling

Winnaar vakantiefotowedstrijd 2011Wij zijn bijna bij de winterstop, nog twee wedstrijden te gaan. De doelstelling ligt hoog (het bereiken van Europees voetbal), maar de resultaten vallen soms tegen. De mogelijkheden om te versterken zijn miniem. Supporters beginnen te morren. Komt dat doordat de doelstelling te hoog is gelegd en men daar alleen naar kijkt of is het alleen dat er niet goed gevoetbald wordt waardoor de resultaten tegen vallen? Ik denk alle twee.

Als je een hoge doelstelling nastreeft en dat kenbaar maakt, wordt er min of meer verwacht dat men in ieder geval in de buurt komt van die doelstelling. En het liefst met goed voetbal. Na de wedstrijd tegen NEC heb ik met vele supporters gesproken in het Supportershome. En wat mij opvalt, is dat de meeste supporters gewoon realistisch zijn. Een plaats bij de eerste vijf is met dit elftal nauwelijks haalbaar. Sterker nog: als men Tadic verkoopt, dan verdwijnt het beste stukje creativiteit uit het elftal. Daar moet je eerlijk in zijn. En iedereen kan de vinger op de zere plek leggen, ik ook. Ik kan heel negatief zijn over bepaalde spelers, of trainer of staf, dat is niet zo moeilijk. Maar is dat de oplossing? Ik denk het niet.

Waar je als technisch manager in de toekomst wel naar kan kijken, is dat je wat meer gesettelde spelers haalt. Het elftal is superjong, waarvan sommigen onervaren, vaak op kwetsbare posities. Daarbij een jonge trainersstaf, die daarmee om moet gaan en die zonder een goed verlengstuk in het veld van één of twee ervaren spelers het elftal de weg moet wijzen. Het technisch beleid van de club was in het verleden prima door middel van het aan- en verkoopbeleid om de club financieel gezond maken. Maar de kwaliteit is door de jaren heen minder geworden. Men heeft zich stevig vastgehouden aan het jong kopen, opleiden en verkopen van spelers. De besten gaan weg en wat overblijft, is vaak middelmaat. Zeker, er zijn ook aankopen die je kunt afschrijven, maar dat komt bij elk bedrijf voor.

Met deze groep kunnen we de play-offs halen. Dat is realistisch en daar moet je voor gaan. Na de winterstop hoop ik dat de vele geblesseerde spelers (zeven) weer inzetbaar zijn, want wij hebben dit seizoen natuurlijk ook mooie wedstrijden gezien. Groningse nuchterheid in combinatie met vertrouwen en steun aan de club is nu een must. Je opladen zoals de laatste wedstrijd tegen ADO in de play-offs, met zijn allen ervoor staan, ja, dan wordt de doelstelling gerealiseerd, ook met minieme versterkingen, maar in ieder geval met Tadic.

John Schurer