Symposium voetbalwet en supporterszaken

Van alles roepen over voetbalsupporters is in dit landje helemaal in. En het liefst zo ongenuanceerd mogelijk. Vaak zonder kennis van zaken roeptoetert Nederland elkaar zoveel mogelijk na. Om enig licht en nuance in het beleid rond de supportersproblematiek aan te brengen, organiseren enkele betrokken een symposium. De bedoeling van het symposium is dat er gediscussieerd wordt over een tweetal zaken: de voetbalwet en de knelpunten in het algehele beleid rond voetbalsupporters. Het symposium vindt plaats op vrijdag 27 januari, aanvang 20.00 uur en wordt gehouden in het Supportershome van de Euroborg te Groningen.

Een tweetal onderwerpen staat ter discussie open:

1. De voetbalwet
– Wat is de inhoud?
– Wat is wenselijk en wat juist niet?
– Hoe staat de politiek erin?
– Hoe staan de clubs en de KNVB erin?
– Hoe staan de supporters erin?

2. Het huidige supportersbeleid
– het huidige beleid, knelpunten, verbeterpunten

De opzet van het symposium is dat alle aanwezigen de kans krijgen zich te uiten over deze twee onderwerpen, zodat er een open discussie plaats kan vinden. Het besprokene zal worden vastgelegd en alle betrokkenen krijgen daarvan het verslag toegestuurd/gemaild.

Vanuit de Tweede Kamer maken Tjeerd van Dekken (PvdA) en Richard de Mos (PVV) deel uit van het symposium. Verder zitten vertegenwoordigers van verschillende supportersorganisaties aan de ronde symposiumtafel , zoals het platform ‘Recht op Voetbal’, de groepering ‘Tegen het moderne voetbal’, alsmede supportersvertegenwoordigers van clubs als FC Groningen, Heracles Almelo en SC Heerenveen.

Het symposium, dat ongeveer twee keer drie kwartier zal duren, staat onder leiding van Paul Zweverink (intermediair bij FC Groningen) en John Schurer (voorzitter Supportersvereniging FC Groningen).