KNVB en FC Groningen laten supporters in de kou staan

Het is zondagmiddag half vijf en ik kijk rond in de Euroborg. Nog geen half stadion vol met supporters die FC Groningen gaan ondersteunen. Een trieste aanblik. Wij hebben te maken met een Koninklijke Voetbalbond die werkelijk schijt heeft aan supporters. Supporters die pak hem beet 200 tot 300 euro per seizoen betalen om een aantal voetbalwedstrijden te bezoeken van hun club.

Supporters, die soms alles uit de kast moeten halen om dit te bekostigen. Supporters die wekelijks uitwedstrijden bezoeken en daar veel tijd en geld in steken. Supporters die maandenlang vrijwilligerswerk doen. Supporters die ook als klant en gast ontvangen willen worden. Het zijn ook de klanten van de Koninklijke Voetbalbond. Het zijn de mensen die zorgen dat het hele betaalde voetbal draait zoals het draait. De voetbalsupporter die de basis is van alles. Het is de basis van de clubs en de Koninklijke Voetbalbond. Beide hebben vanavond verzaakt, de Koninklijke Voetbalbond en de spelers.

De Koninklijke Voetbalbond vindt het nodig met pak hem beet 10 tot 15 graden onder nul te voetballen. Schijt aan hun klanten, schijt aan de supporter. Het maakt ze tegenwoordig ook niet meer uit hoe, in welke omstandigheden en om welke tijd. Het is te schandalig voor woorden. Commercie boven alles, we moeten klaar zijn voor de EK, een EK dat voor verreweg de meeste voetbalsupporters onhaalbaar is om te bezoeken. Gewoon te duur, te ver, te onaantrekkelijk, ja voor de vrienden van Oranje is het mooi, dat zijn vaak de mensen die je nooit in een normaal stadion ziet. Nee, gewoon een wedstrijd laten spelen om half vijf zondagmiddag, 15 graden onder nul en schijt eraan dat diezelfde voetbalsupporter de volgende dag weer aan het werk moet.

Schijt hebben aan de oudere supporters die niet tegen die kou kunnen, schijt hebben aan de mensen met beperkingen in hun wagentjes. Hun wereld is FC Groningen, maar niet van de Koninklijke Voetbalbond. Wedstrijden organiseren om kwart voor negen ‘s avonds aan de andere kant van Nederland zonder na te denken wat de consequenties zijn voor supporters. Geld moet rollen, de commercie wint van iedereen.

Wij leven in de wereld van eerst IK, ik ben belangrijk. Ik zou zeggen Koninklijke Voetbalbond, begin morgenavond om half vijf met je werk. Zet allemaal jullie bureau buiten en ga drie kwartier aan het werk, in een kwartier pauze mag je even een bakje thee drinken (maar ook buiten), daarna weer drie kwartier aan het werk met 15 graden onder nul. Wees met elkaar eens kerels, doe stoer, kom op hou die balpen goed vast, kleed je lekker aan, extra muts, wollen onderbroek, plastic om je sokken, en bergschoenen. En als je vrij bent lekker op je fietsje naar huis.

En volgende week weer, maar kom dan vanuit Zeist naar Pieterburen. Wij beginnen om kwart voor negen ‘s avonds. Altijd lastig, bureaus mee, extra aankleding, wij regelen wel een buscombi. Weer twee keer drie kwartier met misschien wat extra speelminuten. Op een plateau met uitzicht op het zeehondencentrum. Daar word je warm van.

Een laatste bericht aan de spelers deze zondagavond. Als er niet met veel meer passie wordt gespeeld dan vanavond, als je denkt dat alles vanzelf gaat in deze wereld, zou ik het bovenstaande maar meenemen in jullie gedachten, anders zijn de enige scouts die in de toekomst nog op de tribune zitten de scouts uit Pieterburen. Misschien kun je dan aanschuiven achter een dergelijk bureau van de Koninklijke Voetbalbond, waar je het woord Koninklijk beter weg kunt laten. Dat predicaat moet je namelijk verdienen.

John Schurer