Boycot Excelsior brengt supporters en club dichter bij elkaar

Het is eigenlijk het zwaarste middel dat je moet gebruiken om iets duidelijk te maken, als er niet naar redelijkheid wordt geluisterd. Het is niet iets om trots op te zijn. Maar deze boycot bij Excelsior-uit is noodzakelijk. Het gevecht over allerlei regelingen is in volle hevigheid losgebarsten. De belangrijkste mensen hierin zijn de supporters. Supporters die in weer en wind altijd hun club volgen. Supporters die enorm veel energie, tijd en geld stoppen in hun club, elke week weer.

De reden van de boycot is uitgebreid behandeld de afgelopen weken. De club steunt deze boycot volledig. Er is door de Supportersvereniging ook geen enkele druk gelegd bij de club om aan de boycot mee te doen, want de club heeft ook zijn eigen verantwoordelijkheid. Maar de club heeft het prima opgepakt. Luisteren naar supporters, luisteren wat er leeft, wat de beweegreden en de onderbouwing is van deze boycot. De club heeft er alles aan gedaan om een goed contact te leggen met de driehoek in Rotterdam. Ook hebben wij nauw contact gehad met de club. Maar als de ‘tegenpartij’ niet of nauwelijks beweegt, dan houdt het op.

FC Groningen is voorloper wat betreft het ontvangen van uitsupporters. Gewoon een voorbeeld zoals het ook kan. Dat gaat soms met horten en stoten, maar de club gaat de goede richting op. De zaken positief bekijken in plaats van het negatieve steeds naar voren halen. Ook de Supportersvereniging FC Groningen beweegt zich in volle vaart door de voetballerij. De politiek wordt regelmatig benaderd over de nieuwe voetbalwet en daarmee alle partijen die direct of indirect met supporterszaken te maken hebben. Verenigd in een supportersplatform op landelijk niveau proberen wij zaken te veranderen waarmee allerlei combiregelingen overboord worden gegooid.

Beeldvorming is makkelijk, dat hebben wij vaak genoeg gezien. Maar de werkelijkheid is vaak totaal anders. En die werkelijkheid kan alleen maar naar voren komen als je wat van je laat horen. Wel op een constructieve manier, gezamenlijk optreden, naast elkaar staan. Dat is in dit geval gebeurd. De club FC Groningen en zijn supporters staan naast elkaar en treden nu gezamenlijk op. Soms zijn er verschillen in verantwoordelijkheid, maar de doelstelling is hetzelfde: supporters die weer op een normale manier naar het voetbal kunnen om hun club te steunen.

John Schurer