Piepelen no way never

Het is vrijdagnacht wanneer ik dit nu schrijf. Ik kom net van het Supportershome. Daar hebben wij met z’n allen naar de wedstrijd Excelsior – FC Groningen gekeken. Na afloop blij, superblij met een overwinning, die gewoon verdiend was. Het was een drukke week met die boycotactie. Veel aandacht in de media, je liep van de één naar de ander. Maar voor een goede zaak. Ik hoef dat hier niet meer uit te leggen. Wat belangrijk was dat de club FC Groningen ons hierbij volledig ondersteunde. Een duidelijke eenheid, supporters en club. Hans Nijland lichtte dat nog eens duidelijk toe, vlak voor de wedstrijd op Eredivisie Live.

De lokale driehoek in Rotterdam hield zich stil. Ze wisten dat ze goed fout zaten. In het verleden enorme inschattingsfouten gemaakt. En ja, misschien is dat een verschil in mentaliteit, maar een Groninger is eerlijk en laat zich niet piepelen. Als je wilt piepelen, zeggen wij: kom maar op, geen probleem, wij lopen nergens voor weg. Maar nee, geen beweging in Rotterdam te krijgen, gewoon de makkelijkste oplossing zoeken, een zeer kwalijke zaak voor een overheidsinstelling. Maar het is achter de rug, de mensen in Rotterdam hebben zichzelf neergezet op een manier, die wij hier in Groningen gemakkelijk in kunnen vullen. Vul maar in…

De overwinning was het belangrijkste. Het kan de ommekeer zijn. Vertrouwen tanken. De club en al het personeel ondersteunde het elftal in Rotterdam. Zo was het doorgesproken en zo steunden zij de supporters van de club. Ik zei al, we vormen een eenheid. En dat moet ook. Zeker als het wat moeilijker gaat. Dat betekent wat voor aanstaande zaterdag tegen Heerenveen. Wij als supporters, als echte Groningers, Noorderlingen gaan zaterdagavond opstaan. Achter de club, achter iedereen die ook maar een klein beetje affiniteit heeft met onze club. Zaterdagavond vanaf kwart voor zeven staan wij er. In de Euroborg, allemaal. En we staan niet alleen, nee, vanaf de aftrap gaan wij er volop in. Ondersteunen, schreeuwen, vloeken, juichen, kortom: beleving tot de laatste minuut, want – zoals ik al zei – een Groninger laat niet met zich piepelen.

John Schurer,