De kracht van de supporters van FC Groningen

Wij hebben zeg maar rustig een klotenseizoen achter de rug. Het is een woord dat ik als voorzitter eigenlijk niet kan gebruiken, maar ik doe het toch. Je voelde je soms echt kloten. Ik ben tenslotte niet alleen voorzitter van de Supportersvereniging, maar bovenal supporter en dat liet ik soms merken ook. En niemand die mij dat kwalijk nam. Ik ben gewoon eerlijk.

Ik zie mensen om mij heen bij de Supportersvereniging regelmatig heel hard werken. Allemaal voor de vereniging en de club. Allemaal met het gevoel en elke week van “wij gaan er weer voor”. Gewoon al je vrije uren steken in iets wat bij jou van binnen brandt. Jouw club, die groen-witte kleuren, jouw passie. En vaak stoot je dan na een verloren weekend je hoofd. En elke week de discussies, het goedbedoelde uitleggen en het verkopen van jouw club.

Het hoort erbij, zeggen ze dan. Er komt eens een seizoen, dan loopt het niet, dan zit alles tegen, dan staan de juiste poppetjes niet op de juiste plek, dan haal je dat niet, wat je zo graag wil, namelijk Europees voetbal. Het zat er niet in. Gewoon omdat wij de kwaliteit niet hadden in het elftal en misschien nog een paar redenen.

Wat mij het meeste bijbleef, was de uitwedstrijd tegen Heerenveen. Toen schrok ik. Wat ik toen zag bij die nederlaag was het kwaliteitsverschil. De nederlaag, dat was verre van leuk, maar de conclusie wat betreft de kwaliteit was helemaal vervelend. Ik sprak er met veel mensen over. In het begin wilden sommigen dit niet zien, maar de bevestiging kwam elke week dichterbij. Vele analisten zag ik voorbijkomen dit seizoen. Je kreeg vaak prachtige uitgelegde principes ten gehore van hoe er gespeeld moest worden. Maar het rare was, op de tribunes spraken de mensen heel anders. Bekeken het heel anders. En terecht. De supporters op de tribunes zijn niet gek. Sommige zitten er al van voor de Tweede Wereldoorlog, vertel die eens wat…

Hou het gewoon simpel. Voetbal is simpel. Wij hebben kwaliteit tekort dit seizoen, doordat er tijdens de transferwindows de afgelopen jaren veel ingeleverd is. Steeds met kleine stapjes is het gegaan de afgelopen seizoenen. Zo is het ook gebracht door ons, zo is er ook gesproken door het merendeel van de supporters van FC Groningen. De selectie die er dit jaar stond, kun je het niet eens kwalijk nemen. De basis was jong en onervaren in de eredivisie. En dat is te weinig.

En met die basis moeten wij wel verder. Maar zeker aangevuld met een enkele ervaren spelers. Die het klappen van de zweep kennen. Die een verlengstuk zijn van een trainer. Die deze jonge jongens een beetje de weg wijzen tijdens de wedstrijden. Zo werkt dat bij een elftal, zo werkt dat bij een Supportersvereniging en zo werkt dat ook in het privéleven.

Maar de supporters die dit seizoen terecht vloekten, scholden en teleurgesteld waren, staan er volgend seizoen weer. Geen probleem, want het is onze club, wie er ook voorbij komt. Het groen-witte hart bonkt van herstel. Van passie en belevenis. De supporters die altijd meegaan met uitwedstrijden herpakken zich. Dat weten ze. De vrijwilligers van de Supportersvereniging zijn nu alweer bezig met de Open Dag in juli. Het bestuur van de Supportersvereniging is alweer bezig met allerlei zaken, die betrekking hebben op het volgende seizoen. Want het is onze club en ons geloof dat wij volgend seizoen er weer staan. Daar waar wij horen. Dat is de kracht van de supporters van FC Groningen.

John Schurer,