Verbroedering of Passie?

De komende zondagmorgen is voor een supporter van FC Groningen vaak anders dan andere zondagen. Die dag wordt namelijk de wedstrijd Heerenveen – FC Groningen gespeeld. Je leeft er al weken naar toe. Ikzelf heb veel te maken met de voorbereiding, middels administratieve en telefonische onderhandelingen en een werkbezoek aan het stadion in Heerenveen. Kijken en onderhandelen wat de beste mogelijkheden zijn om de supporters van FC Groningen een mooie dag te bezorgen. Dit keer een combiregeling met omwisseling in Heerenveen op de P8. Er hebben zich 1280 uit-supporters aangemeld. Uitverkocht!!

Prachtig, schitterend. Het leeft in Groningen en omstreken. FC Groningen staat al hoog op de landelijke ranglijst wat uit-supporters betreft. Maar dit is één van de belangrijkste wedstrijden van het jaar. Heerenveen uit en thuis. Sommige mensen snappen dat niet, maar de passie voor de club FC Groningen is wat dat betreft heel groot. Niks gezelligheid, wij gaan voor één ding: de winst, de volle winst, drie punten, voor minder doen we het niet. Dat maakt voetbal ook mooi. Passie, strijd, een week lang geilen op die overwinning, een week doodziek zijn van verlies.

Zo’n dag vergeet je even wie je vrienden zijn. Je vergeet even met wie je het bed deelt. Je vergeet even waar je werkt en met wie je werkt. Je vergeet die dag alles en iedereen om je heen, alleen jouw club is op dat moment belangrijk. Je trekt je makkelijke kleren aan, het maakt geen moer uit hoe je eruit ziet. Geen hond die daar naar kijkt. Nee, jij zit in dat uitvak, jij hebt die combiregeling gepakt en jij bent erbij, samen met die andere 1279 supporters in dat uitvak. Vlaggen, schreeuwen, vloeken, tieren, juichen, emotie. De ene sigaret na de andere. Dat is een echte FC Groningen-supporter. De enige echte FC Groningen-vrienden staan bij jou in het vak, delen jouw passie en jouw emotie. Het gaat niet om een lullige beker, nee het gaat om die overwinning en die drie punten. Het gaat om veel meer dan gezelligheid en verbroedering die middag. Dat is wat bij een volksclub hoort, dat is ook wat een echte FC Groningen-supporter wil zijn.

Heerenveen heeft met een bevriende sponsor een vriendenvak gecreëerd. Dat mag een bevriende sponsor doen. Een Heerenveen supporter kan dan een bevriende FC Groningen-supporter uitnodigen om samen de wedstrijd te bekijken. Dat noemen ze verbroedering. Hoe? Verbroedering. Zonder combiregeling en zonder alle voorbereidingen? Maar het woord verbroedering. Bij een dergelijke wedstrijd. Het past misschien bij de club Heerenveen. Het past misschien ook bij mensen die er eens bij willen zijn. Het past ook om een vak te verkopen dat normaal leeg zou zijn. Maar bij het woord verbroedering denk ik aan verzoening. Verzoening is dat de vriendschap in een relatie hersteld wordt, nadat er een breuk is opgetreden. Wat ik al zei, die breuk begint zondagmorgen en is een week later afgelopen. Als er dan een verzoening komt, het zij zo.

Ik was een keer in Benidorm in een nachtclub. Een mooie show waar ook vele andere Nederlanders aanwezig waren. De meesten hadden lol en gingen compleet uit hun dak. Er was ook een samengesteld chatgezin binnengekomen. Dat trok een fles cola en sinas sneaky uit de tas die ze zelf hadden meegenomen en de zak chips kwam op tafel; voor de rest bestelden ze niets. Sandalen, witte sokken, verbrande knieën je kent dat wel. Moeder dacht wat doe ik hier, vader lonkte naar het feestje van de anderen en lurkte aan zijn rietje. Twee bijna volwassen kinderen die steeds vroegen hoe laat het was afgelopen en verveeld om zich heen zaten te kijken. Zeg maar het begin van einde.

Verbroedering en gezelligheid hoeven niet zondag. Die zetten wij even buiten de deur. Die komen pas bij mij na een week en dat hangt van de uitslag af. Stoer? Nee, het is echt! Al vanaf 1959 en laten wij dat zo houden. Anders lopen wij straks allemaal op sandalen met witte sokken en verbrande knieën. En ruilen wij als volwassenen C1000-voetbalplaatjes tijdens de warming-up. Foto’s worden uitgewisseld van de kinderen die aan een musical hebben meegedaan, van de restbolletjes wol worden prachtig onderbroeken gebreid, rij twaalf punnikt zich de blaren op de vingers en het zakje thee wordt gedeeld met 10 andere stoelen, waarna deze wordt weggegooid in een meegenomen groene kliko. Als het zover is, ja, dan heeft de club geen bestaansrecht meer door gebrek aan supporters met passie.

Hou het in godsnaam echt, dat is de charme van voetbal en ook van deze derby. Ook met een lekker Amstel-biertje, maar wel in een glas en niet in een gewonnen beker.

John Schurer