FC Groningen is mijn club, getekend Richairo Zivkovic

“FC Groningen is mijn club. Deze mensen hier hebben mij opgeleid en willen me nu een eerlijke kans geven. Het was voor mij een vrij eenvoudige beslissing om hier een contract te tekenen. Voor mij is het voorlopig het beste om in de Euroborg te spelen.”

Het jaar 2013 is begonnen. De eerste moorden zijn alweer gepleegd, de eerste vernielingen zijn alweer aangericht, de overvallen vliegen je alweer om de oren. KNVB-preses Michael van Praag, getooid in een driedelig pak, vertelt de voetballerij dat men zich fatsoenlijk moet gedragen langs de velden, Rafael van de Vaart geeft zijn vrouw een beuk, Dutroux doet een verzoek voor vervroegde invrijheidsstelling, mevrouw Dutroux loopt al weer gezellig te winkelen in Antwerpen, Cristiano Ronaldo wil meer geld, kluis leeggeroofd van de winnaar AD-oliebollentest, de wodkaprijs wordt met één derde verhoogd in Rusland, Kate is populairder dan Maxima, ruim honderd wethouders in 2012 de deur uitgetrapt wegens financieel wanbeleid met behoud van wachtgeld, een geestelijk gestoorde gek heeft onderhand 350 auto’s bekrast in Emmen, een trein in de fik, 80.000 vuurwerkklachten, agenten vluchten een woning in voor een groep jongeren, 600 arrestaties tijdens jaarwisseling in Nederland, KNVB geeft AGOVV twee punten in mindering (da’s stoer), Emile Ratelband heeft bonje met zien wief in de kwinne omdat hij van een duikplank wil springen, een zwaar beschonken Belg heeft maandag agenten verbaasd toen hij zich bekendmaakte als vrijwilliger van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid, het aantal faillissementen neemt genadeloos toe, in Griekenland is dinsdag het nieuwe jaar ingegaan met een staking, Unilever verkoopt zijn pindakaasmerk Skippy, de rechter zei dat Oudejaarsnacht wat hem betreft een nacht was als alle andere uitgaansnachten en geen rechtvaardiging voor hogere straffen, twintig maanden voor mensenhandel met gratis zegels en voor het eerst sinds september wordt het een weekend lang droog.
Hans zit achter zijn bureau. Druk, druk, druk, de club gaat naar Spanje en alle voorbereidingen worden getroffen. Er wordt op zijn deur geklopt. “Binnen”, zegt Hans. Een jongeman stapt naar binnen, gevolgd door een man met een lange regenjas aan die keurig gecentuurd is. “Hey Richairo”, zegt Hans, “jongen kom erin, welkom”. Met een big smile neemt Richairo plaats. De man met de regenjas maakt zijn bovenste knoopje los, fronst direct zijn wenkbrauwen en gaat naast hem zitten. “Zo, goed dat je er bent,” zegt Hans. “Ja”, zegt Richairo, “ik dacht ik moet maar eens langskomen en ff praten over de toekomst.” De man in de regenjas dacht op dat moment ook hetzelfde, over zíjn toekomst.”

“Oke, prima dat gaan we doen,” zegt Hans en een grote lach komt tevoorschijn. De man in de regenjas geeft vervolgens aan dat PSV, Manchester City en Ajax belangstelling hebben voor Richairo hebben en dat daar ongekende kansen liggen. Voor de man met de regenjas wel te verstaan. Richairo speelt op dat moment met zijn Ipad, want wat er vervolgens over tafel kwam interesseert hem eigenlijk niet. De man met de regenjas en Hans zijn drie uur aan het beraadslagen. Het gaat hard tegen hard. Totdat Hans vraagt: “Hey Richairo, wat wil jij zelf eigenlijk?”
“FC Groningen is mijn club. Deze mensen hier hebben mij opgeleid en willen me nu een eerlijke kans geven. Het is voor mij een vrij eenvoudige beslissing om hier een contract te tekenen. Voor mij is het voorlopig het beste om in Euroborg te spelen. Ik wil hier blijven, FC Groningen is mijn club.”

Het was plotseling doodstil op het kantoor van Hans. Zo stil dat je Matthias hoorde roepen op de gang ‘ik ga ev’n rok’n’, dat je de ticketverkoper zijn kaartjes hoorde tellen en hoorde dat de ober beneden in de Hattrickclub een kopje liet vallen. De man in de regenjas begon zenuwachtig te schuifelen op zijn stoel. Weg nieuwe auto, weg vakantie, weg onafhankelijkheid, nog drie jaar beunen in de sloperij. “Ik maak de papieren in orde”, zei Hans met een big smile. “Is goed,” zei Richairo en keerde zich om naar de man in de regenjas. “Zeg, haal jij even koffie voor mij en Hans, alle twee zwart en neem zelf ook wat.”

Zestien jaar, open, duidelijk, voetbaltalent, uit de eigen jeugd, het jaar 2013 is begonnen, de rest ben ik al weer vergeten, want deze jongen koester ik.

John Schurer