Beleving en kracht

Wij staan voor de laatste competitiewedstrijd in dit seizoen. En wat voor een wedstrijd, een hele belangrijke. Wat mijns inziens al lang gedaan had kunnen worden tegen VVV moet aanstaande zondag waargemaakt worden. Minimaal één punt halen tegen Ajax om de play-offs veilig te stellen. Geen (voorbedachte) poespas voor die tijd, de belangen zijn veel te groot. In dit bewogen seizoen krijgen wij toch nog een kans. Een kans die je met beide handen moet aangrijpen.

Ja, het gras moet opgevreten worden in de Euroborg en ja, het moet kolken op de tribunes. Vanaf het begin tot het eind. Wat mij betreft zet je het scorebord uit, desnoods hangt er een zwart doek overheen, je moet uitgaan van je eigen kracht. Met elkaar, op het veld en eromheen. Ervan overtuigd zijn dat je het kunt halen. De kracht van de stad en de provincie moet er vanaf stralen. Zichtbaar op het veld, luidkeels op de tribunes. Dan redden wij het. En als wij het redden, dan zijn de play-offs een andere zaak. Wedstrijden op zich. Niet altijd te voorspellen, maar altijd een kans. Weer een kans!

De afgelopen weken heb ik met een aantal mensen gesproken over de toekomst. Relatief jonge (tenslotte ben ik al oud) supporters, over de toekomst van de club, de toekomst van de supporters, over beleving; gewoon brainstormen met elkaar. Ik ben blij dat er zulke jonge mensen zijn die nadenken over de toekomst, niet alleen over zichzelf, maar ook over de club en alles wat daar maar bij hoort. Ik heb daar respect voor. Niet alleen aan de kant zitten en vertellen wat er allemaal fout is, zeg maar de “Haribohooligans”, een droppie en maar weer verder chagrijnen, nee: daadwerkelijk plannen ontvouwen, ideeën op tafel leggen, brainstormen, initiatief nemen, respectvol met elkaar omgaan, er veel tijd in steken en dat allemaal voor noppes, nada, maar alles voor de club, de stad en provincie. Zij zien kansen en willen die kansen pakken. Ze nemen de handschoen op en steken de hand uit naar de club. Dat FC Groningen deze mensen bezit in zijn supportersschare maakt de club rijk. Daar moet ruimte voor zijn, sterker: daar moet ruimte voor gecreëerd worden. Gezamenlijk optrekken. Dat noem ik een stuk beleving en kracht. Dat is de toekomst van je club, dat is de basis van alles.

Als je met die beleving en kracht van deze jonge mensen, supporters, zondag het veld opgaat, pak je de nodige punten tegen Ajax en wie weet wat nog meer. Dat weet ik zeker. Forza Grunn – Forza Supporters FC Grunn.

John Schurer