Wisseling van de wacht

In 2009 werd ik benaderd of ik zin had om voorzitter te worden van de Supportersvereniging FC Groningen. Na hierover nagedacht te hebben en een intensief intern onderzoek te hebben gehouden stapte ik in voor drie jaar, want dat is de consequentie. Uiteindelijk zijn het acht jaren geworden. Het is een baan erbij. Een klein bedrijf met meer dan vierduizend leden aansturen samen met de andere bestuursleden.

Het was een mooie tijd waar de binding met de club nog sterker is geworden dan voorheen. Sinds 1957 kom ik al bij de club die mij veel heeft gegeven. Dit was mijn kans om iets terug te geven. Onbezoldigd. Alleen een kleine telefoonvergoeding is je deel. Je betaalt je eigen seizoenkaart, je eigen biertje, je eigen kosten voor uitwedstrijden, je eigen kosten voor bijeenkomsten elders, je vrije uren die je moet opnemen bij je eigen werkgever en vandaar uit plus minus twintig uur in de week ( 1000 tot 1500 uur per jaar ) er volop tegen aan gaan. Open en vooral eerlijk samenwerken, soms met een dikke huid en met behulp van vele andere mensen in je directe omgeving. Gewoon zoals het hoort.

Het is en was een mooie tijd waar ik persoonlijk rijker van ben geworden. Maar mijn gevoel zegt nu dat het genoeg is geweest. Ik heb veel gekregen van de club en veel teruggegeven. Wat ik straks ga doen? Geen idee maar er komt vanzelf wel weer wat op mijn pad. Ik ben niet iemand die stil blijft zitten. Ik hou van uitdagingen, hou absoluut niet van zeuren maar pak gewoon iets op.

Mijn vrouw Gon heb ik als eerste op de hoogte gebracht. Daarna mijn medebestuursleden, FC Groningen en de Raad van Advies van de Supportersvereniging. Mijn leven is zo ingericht dat ik uiteindelijk zelf altijd beslis. In oktober is de Algemene ledenvergadering. Tot die tijd ga ik er nog vol voor want er moet nog heel wat gebeuren.

Het is nu begin maart zodat wij als bestuur rustig kunnen rondkijken naar een nieuwe voorzitter die dan in oktober geïnstalleerd kan worden. Dat gaat middels een ballotagecommissie die onderzoek doet naar de kandidaten. Hierna volgen intensieve gesprekken, waar een advies uitrolt. Uiteindelijk zullen de leden in oktober moeten instemmen met de nieuwe voorzitter.

Het gaat er nu niet om wat er in die acht jaar allemaal gebeurd is (daar kan je een boek over schrijven) dat komt later nog wel eens. De beoordeling over mijn functioneren door de jaren heen laat ik aan de bestuursleden en de vierduizend leden over. Met een gezonde en stabiele Supportersvereniging FC Groningen wil ik in oktober afscheid nemen. Nogmaals mijn gevoel zegt acht jaar is genoeg geweest. Een geweldige tijd met fantastische bestuursleden en vrijwilligers. Ik wil hun specifiek bedanken voor het volledige vertrouwen al die jaren. Een diepe buiging van mij voor iedereen. Mensen waar wij als vereniging niet zonder kunnen.

John Schurer