KNVB en de Eredivisie

Op 3 juli komen de KNVB en de clubs bij elkaar om te beslissen hoe de eredivisie er in de toekomst uit gaat zien. Er zijn diverse rondes geweest waarbij iedereen zijn ideeën kon ventileren. Ook wij hebben dat gedaan middels ons bestuurslid Arnold Bloem. Uit al deze rondes kwamen de volgende mogelijkheden naar voren.

De huidige opzet

Een eredivisie met 18 clubs, met play-offs in een kopgroep van 6, 2 poules van 4 ( spelend voor 1 Europees ticket ) en degradatiepoule van 4

Een Eredivisie met 16 clubs, met play-offs in een kopgroep van 6 en een groep van 10 ( spelend voor 1 Europees ticket en degradatie )

De Supportersvereniging heeft naast gesprekken met collega – supportersverenigingen en de club ook onze achterban gevraagd hierover na te denken. Ook hebben wij de club gevraagd om een duidelijk standpunt in te nemen.

Het bestuur ziet dat verreweg de meerderheid van onze leden voor de huidige opzet kiest. Ook bij landelijk Supportersverenigingen ziet men het liefst dat de kampioen op een reguliere manier bepaald wordt. Voor ons betekent dat er we er ook voor zijn om play-offs te blijven spelen voor een Europeese Ticket ( de no 4 t/m 8 ). Als je dat niet doet, dan zal de competitie voor veel clubs tien wedstrijden voor het einde al minder interessant zijn.

Verder hebben wij aangegeven dat de televisiegelden gelijker verdeeld moeten worden. Dit zorgt voor een gezonde financiële huishouding bij alle clubs. De topclubs hebben de kleinere clubs nodig om een goede competitie te spelen. Verder zijn wij wars van de diverse aanvangstijden die nu gehanteerd worden. Wij hebben hoog op de agenda staan; of een wedstrijd op de zaterdagavond om 19:30 uur of op de zondagmiddag 14:30 uur. Andere aanvangstijden moeten uitgesloten worden. Zeker de optie de maandagavond komt helemaal niet bij ons in beeld. Hoe Fox, de clubs en de KNVB dit moeten oplossen is niet het probleem van de supporters en wij willen ook niet met dat probleem opgezadeld worden.

Iedereen wil het Nederlandse voetbal op een hoger peil brengen. Daar zijn andere dingen voor nodig. Een daarvan is de kustgrasvelden zo snel mogelijk te verbannen. Je moet je doodschamen ten opzichte van Europa.

Tevens wordt het zo langzamerhand tijd dat de clubs en de KNVB zich structureel houden aan de wensen van de vele supporters. De KNVB is nu een vergaarbak van afvalligen die alleen maar bezig zijn met ego’s. Men mist de bestuurlijke kwaliteiten om een bestuursorgaan als de KNVB te leiden. Ook hier moet zij zich voor doodschamen naar de buiten en voetbalwereld toe. De soap duurt al veel te lang. Clubs moeten per direct ingrijpen. Misschien is het een optie wanneer de zaken na een half jaar nog niet op orde zijn de officiële Supportersverenigingen in het land de KNVB overnemen. Klopt, gewoon een coupe in de voetbalwereld waarbij in één dag schoon schip wordt gemaakt. Want ook in de voetbal wereld zijn voldoende capabele bestuursleden te vinden die echt nog liefde en passie hebben voor het voetbal. RTL Boulevard en vele journalisten smullen van de verhalen maar voor de echte voetballiefhebber ( supporters ) is het om te janken om te zien hoe er met het Nederlands voetbal om gegaan wordt. Tijd dat er ingegrepen wordt.

Het voetbal en de clubs zijn van de supporters, waarbij wij echt wel weten dat commerciële activiteiten een onderdeel van het voetbal zijn. Maar het mag nooit leidend of bepalend zijn.

John Schurer,