Waarom de werkgroep ‘Ons FC Groningen’ graag een plek in de RvC wil

Er worden veel vragen gesteld over wat wij als werkgroep ‘Ons FC Groningen’, een samenwerking tussen de Supportersvereniging FC Groningen, Rollyside, Ultras Cruoninga, het Supporterscollectief en Z-Side, precies willen. Dat willen we via deze weg kort uitleggen.

Op dit moment gebeurt er erg veel binnen de club. Met Wouter Gudde als Algemeen Directeur, Mark-Jan Fledderus als Technisch Directeur en Robbert Klaver als Commercieel Directeur is het nieuwe directieteam inmiddels bekend. Een team, samen met trainer Danny Buijs, waarin relatief jonge mensen zitten, maar waar de ambitie van afspat. Wij hebben er alle vertrouwen in dat zij onze club weer terugbrengen naar waar de club vandaan komt: de vaderlandse subtop. Wij hopen tevens dat die terugkeer naar de subtop gepaard gaat met een gezonde financiële huishouding. De nieuwe leiding staat bekend als modern en innovatief en dat juichen wij toe. De werkgroep denkt dat de supportersgroepen dit kunnen ondersteunen door middel van een plaats in de Raad van Commissarissen (RvC)

Supportersbeleid
Uit ons verschenen visierapport blijkt onder meer dat de club de laatste jaren veel supporters verliest. Naar onze mening ligt dat niet alleen aan de mindere sportieve resultaten, maar ook aan de binding met de club. Veel supporters hebben die binding namelijk verloren. Voetbal is voor veel supporters veel meer dan alleen maar negentig minuten voetballen per week. Wij willen dan ook graag samen met de club een Supportersbeleid opstellen waarmee de club de komende jaren aan de slag gaat om supporters terug te winnen en met de club te verbinden. Daarvoor zou in de organisatie een Manager Supporterszaken aangesteld moeten worden met eigen taken en verantwoordelijkheden en bijbehorend budget.

Hét moment
Maar we willen ook graag het toezicht van de club moderniseren. En daar is het nu het moment voor. Niet alleen is er een nieuwe directie, ook binnen de RvC zijn er wijzigingen. Voorzitter Arie Wink zal stoppen omdat zijn termijn erop zit en Chris Visscher is onlangs zelf opgestapt. Omdat wij het te voeren Supportersbeleid zo belangrijk vinden, denken wij dat er ook vanuit de supportersgeledingen toezicht moet zijn of dit uitgevoerd wordt door de directie. Net zoals een RvC ook controleert of het financiële of sportieve beleid wel gevolgd wordt. En wie kan beter toezicht houden op het Supportersbeleid dan een supporter, gekozen vanuit de geledingen zelf?

Band met supporters verstevigen
Zo’n supporter weet wat er speelt op de tribunes en onder supporters. Uiteraard zal dit iemand zijn die bepaalde vaardigheden heeft en aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet. Bij veel clubs in binnen- en buitenland zie je dat dit – binnen gestelde kaders – heel goed werkt en dat daar de binding van supporters met hun club enorm verstevigd is. Zo heeft NAC via hun clubraad al een tijdje een vertegenwoordiger in de RvC zitten. Ondanks de mindere resultaten heeft een club als NAC wél een enorme binding met de supporters. Ook veel Engelse en bijna alle Duitse clubs kennen supportersinspraak.

Vruchten plukken van samenwerking
Wij zien dit zelf ook bij FC Groningen plaatsvinden. Onze werkgroep werkt ongeveer een jaar samen en er is echt al iets aan het ontstaan. Door de samenwerking zijn eind vorig seizoen een aantal wedstrijdgerichte acties georganiseerd, zoals bijvoorbeeld de Tonnie van Leeuwen-herdenking. Dit seizoen is er, samen met sponsoren, de ‘Arjen, volg je hart!’-actie op touw gezet en zien we in uitwedstrijden steeds vollere uitvakken.

Kennis
De werkgroep ‘Ons FC Groningen’ wil heus niet op de stoel van de directie zitten, zal echt geen vinger in de pap willen hebben welke spelers wel of niet gekocht worden, maar wil slechts meedenken met onze club. Er zit zoveel kennis op de tribunes van de Euroborg en wij zijn ervan overtuigd dat de club, in een constructie met een Manager Supporterszaken en een RvC-lid, gekozen vanuit de supporters, daar een optimaal rendement uit kan halen. Want het is tenslotte toch ook òns FC Groningen?

Werkgroep ‘Ons FC Groningen’