Gastvrij voetbal

Gisteravond was de wedstrijd tussen ADO Den Haag en FC Groningen een hele unieke. En dan doelen we niet op het optreden van Joey Kooij, maar in het kader van normalisatie en gastvrije ontvangst. Een prachtige samenwerking tussen beide Supportersverenigingen en de clubs. Graag leggen we uit hoe dit tot stand is gekomen, want ons inziens zou dit vaker kunnen.

De SV FC Groningen heeft een wedstrijdcommissie bestaande uit Klaas-Jan ter Veen en Peter van Dijken. Zij sluiten aan bij vooroverleggen die plaats vinden een paar weken voor een betreffende uitwedstrijd. Dit om stap voor stap de hele regulering rondom wedstrijden te verbeteren. Ergens in oktober kwam Klaas-Jan met het idee om 1 uitwedstrijd in het jaar extra onder de aandacht te brengen. Een uitwedstrijd die normaal gesproken niet zo populair is en daar door allerlei acties een speciale awayday van te maken. Peter en ondergetekende waren meteen enthousiast. Onze keuze viel op ADO Den Haag – FC Groningen om meerdere redenen. Vorig jaar een van de slechtst bezochte uitwedstrijden van onze kant en ook nog eens de laatste uitwedstrijd van het jaar. Maar we beseften ons dat we dit alleen konden doen in samenwerking met beide clubs. Zij bepalen uiteindelijk wat kan en wat niet kan. Dus al snel een gesprek gepland met de SLO van FC Groningen, Matthias Mulder. En hij was minstens zo enthousiast als wij. Nadat ook Jacco van Leeuwen, voorzitter van SV Haagsche Bluf, heel graag mee wilde denken kwam er mooie samenwerking op gang met de volgende resultaten.

Beide clubs besloten 100 kaarten niet bij elkaar in rekening te brengen. In plaats daarvan stellen zij dat bedrag (900 euro) beschikbaar aan hun eigen Supportersvereniging. Daarmee kon SV Haagsche Bluf iets verzinnen om ons gister te ontvangen en wij gaan dat in mei doen als ADO naar Groningen komt. Zoals de 360 meegereisde supporters merkten is het geld prima besteed. De Hagenezen stonden met een kraam in het uitvak met broodjes worst en warme chocomelk de gasten op te wachten. En daar werd gretig gebruik van gemaakt en het werd enorm gewaardeerd. Je komt op een heel andere manier een uitvak binnen. (Iets wat buiten deze actie ligt maar ook zeker benoemd mag worden is het uitvak van ADO zelf. Men heeft de plexiglaswand vooraan het vak verwijderd, zodat je nu vrij zicht hebt op het veld. Hiermee is het meteen een van de mooiste uitvakken van Nederland geworden).

Peter regelde zelf een bus om, buiten de gereguleerde fantour om, met een grote groep naar Den Haag te reizen. Eigen verantwoordelijkheid dragen, zelf zorgdragen voor een goed verloop van de reis. Deze bus zat binnen de kortste keren vol. En aan de verhalen te horen was ook dit een groot succes en voor herhaling vatbaar.

Verder waren er andere acties rondom deze wedstrijd die mogelijk zijn gemaakt door de club en spelers van FC Groningen. Danny Buijs plaatste een oproep om mee te gaan, er worden een wedstrijdshirt en de handschoenen van Sergio Padt verloot onder de meereizende supporters (winnaars worden tijden FC Groningen – FC Emmen bekend gemaakt) en meteen na de warming-up gingen de spelers met het uitvak op de foto. Nog voor de wedstrijd begon had elke supporter deze foto al in zijn mail, als dank voor de ondersteuning van de club.

Kortom, een hele geslaagde dag. We klagen, vaak terecht, hoe we soms behandeld worden als supporters. Gisteren heeft aangetoond dat het anders kan. Door de hele gang van zaken waren stewards en politie Den Haag ook enorm relaxed. Dit konden we met recht een gastvrije ontvangst noemen. We willen dan ook de clubs ADO Den Haag en FC Groningen bedanken voor hun medewerking. En uiteraard de SV Haagsche Bluf en Jacco en de mensen die in de kraam stonden in het bijzonder. Zelf een stuk wedstrijd missen om dit mogelijk te maken … petje af.

Nu is aan het ons om in mei de ADO-supporters op dezelfde gastvrije manier te ontvangen. Maar dat gaat vast goed komen.

John de Jonge