Supportersvereniging boycot uitwedstrijd tegen Excelsior

Het bestuur van de Supportersvereniging FC Groningen heeft besloten de uitwedstrijd tegen Excelsior te boycotten. Wij zijn namelijk zeer teleurgesteld over de uitkomst van het vooroverleg tussen Excelsior en FC Groningen en in de houding van de lokale driehoek van Rotterdam, die – ondersteund door Excelsior – heeft besloten dat FC Groningen-supporters met een verplichte (volledige) buscombi naar Rotterdam moeten afreizen.

De voornaamste aanleiding hiervoor is een incident voorafgaand aan deze wedstrijd vorig seizoen, waarbij een enkeling vuurwerk heeft afgestoken op station Rotterdam Alexander. Daarop heeft de politie Rotterdam besloten om de groep waarin deze persoon zich bevond, in totaal zo’n zestig personen, in z’n geheel aan te houden, iedereen een proces-verbaal te geven en vervolgens onder politiebegeleiding in bussen rechtstreeks terug te sturen naar Groningen. Dit terwijl het overgrote gedeelte van deze groep helemaal niks te maken had met het vuurwerkincident.

Een buitenstaander zal misschien denken dat deze maatregelen gerechtvaardigd zijn geweest, maar niets is minder waar. Onder andere door tussenkomst van de Juridische Commissie van de Supportersvereniging hebben de meeste aangehouden supporters besloten in verweer te gaan tegen het proces-verbaal. Met succes, want alle verweerders zijn ‘vrijgesproken’ van het betalen van de boete, een 100%-score. Dat werpt meteen een ander licht op deze in onze ogen buitenproportionele aanpak van de politie Rotterdam, die slechts een zinloze verkwisting van tijd, geld en politiemiddelen is geweest.

Het is bovendien bijzonder te noemen dat de uitwedstrijd tegen Feyenoord van afgelopen zondag door FC Groningen-supporters met een soepeler regeling bezocht mocht worden. Een regeling, door dezelfde gemeente opgelegd, waarbij onze supporters wél op eigen gelegenheid naar de Maasstad konden afreizen en in Rotterdam op een afgesproken tijd aanwezig dienden te zijn om het laatste stuk met de bus af te leggen. Ook niet bepaald ideaal, maar beter dan een volledig verplichte busreis. Elke vorm van versoepeling voor de wedstrijd tegen Excelsior is echter onbespreekbaar voor de Rotterdamse lokale driehoek. Men houdt vast aan een verplichte en volledige buscombi.

Onze supporters zijn al gedupeerd door de verplaatsing van dit duel naar de vrijdagavond, waardoor het voor werkzame personen in en rondom Groningen lastig is dit duel te bezoeken. Met een verplichte buscombi en de daarbij behorende vertrektijd vanuit Groningen wordt het helemaal lastig, zo niet onmogelijk, om dit duel bij te wonen.

Wij vinden het als Supportersvereniging FC Groningen unfair en onacceptabel om al onze supporters over één kam te scheren en op te zadelen met zware vervoersbeperkingen door het gedrag van een enkeling. Daarom hebben wij besloten dit duel volledig te mijden, als duidelijk signaal dat wij deze gang van zaken niet accepteren. Het moet afgelopen zijn met burgemeesters, die te pas en te onpas allerlei beperkende regelingen uit de kast trekken en daarmee vooral supporters treffen, die totaal geen kwaad in het zin hebben. Pak liever gericht daders aan, in plaats van hele groepen!

Wij roepen onze supporters daarom op, deze uitwedstrijd tegen Excelsior te boycotten en vragen het bestuur van FC Groningen om hetzelfde te doen.

De Groningen Fanatics zijn het volledig eens met bovenstaande uitgangspunten en nemen eveneens deel aan de boycot. Zie daarvoor het bericht op de website van Groningen Fanatics.

In verband met de boycot zal er bij deze uitwedstrijd vanuit de Supportersvereniging geen voorrangsperiode gelden voor de Fantourverkoop en zal de reguliere korting van drie euro bij deze wedstrijd dus niet verleend worden.

Bestuur Supportersvereniging FC Groningen