Unieke voetbalwedstrijd op de Open Dag tussen de Supporters en Oud-FC Groningen

Zo, de vakantietijd is aangebroken voor velen. Dat betekent veel werk ter voorbereiding voor het voetbalseizoen 2010-2011. Zo ook voor het bestuur van de Supportersvereniging FC Groningen. Wij hebben niet stilgezeten. De Open Dag, overleg met de Nationale Ombudsman wat betreft de Tilburg-kwestie (daar komen we in een later stadium op terug), het doorspreken met de club FC Groningen over allerlei zaken zoals het uitwedstrijdenbeleid, overleg met de klankbordgroep en het schrijven van een beleidsplan Supportersvereniging FC Groningen 2010-2015 zijn grofweg de zaken die de volle aandacht hebben gekregen. Tevens vindt er een onderzoek plaats om over te gaan op een muntsysteem in het supportershome. Dit om de leden sneller en nog beter van dienst te kunnen zijn.

Ondertussen kwam er ook een verzoek van de club om te kijken of er animo was om een voetbalwedstrijd te spelen tussen Supporters en Oud-FC Groningen tijdens de Open Dag die op 1 augustus plaatsvindt in en om de Euroborg. Ik kan jullie vertellen dat die animo heel groot was. Om een keuze te maken heb ik gezocht in een zo breed mogelijk segment aan supporters voetbaltalenten. En geloof me, FC Groningen heeft 20.000 voetbaltalenten. Daarvan zijn er 16 geselecteerd. Deze moeilijke keuze is gemaakt door kwalitatief goed geschoolde voetbalmensen gerelateerd aan de Supportersvereniging FC Groningen, de Groninger Fanatics, de Z-Side en de Business club.

Het betekent ook wat voor de supporters om te voetballen in de Euroborg. Bij jouw club in jouw stadion je kwaliteiten ten toon te spreiden gebeurt niet elke dag. En het wordt serieus opgepakt. Voorstellen om een trainingskamp (Portugal) te organiseren, een mental coach (Stichting Korrelatie) en een looptrainer (Piet Fransen) aan te stellen en de vraag welke spelers stelt Oud-FC Groningen op, zijn aan de orde van de dag. De eerste drie zaken waren net niet haalbaar. De penningmeester kon dat niet verantwoorden in de begroting (dat hoor je haast elke dag tegenwoordig). Het is niet bekend met welke spelers Oud-FC Groningen gaat spelen. Dus heb ik besloten om de opstelling van de supporters ook pas prijs te geven een uur voor de wedstrijd.

Ook wordt er al getrokken aan spelers van de supporters door makelaars. Regelmatig word ik gebeld. Ook hier gaan wij niet in mee tot na de wedstrijd. Tevens hebben wij een verzoek ingediend om een besloten training te organiseren in de Euroborg, de dag voor de Open Dag. Deze ruimte wordt niet gegeven. Wij hebben de FIFA hierover ingelicht en hopen nog op een mogelijkheid. Tenslotte je moet je toch goed voorbereiden op deze wedstrijd. Het gaat niet om het stadion waar wij regelmatig komen, maar om het veld waar wij nooit op mogen komen. Er wordt al geopperd om bij winst van de supporters iedereen een stadionverbod te geven door het betreden van het veld.

Hoofdbeveiliging FC Groningen heeft aangegeven dat alleen spandoeken voor Oud-FC Groningen toelaatbaar zijn. De supporters hebben alleen de mogelijkheid om met een stift op een stukje karton hun ploeg extra steun te geven. Deze stift moet wel brandveilig zijn en mag niet meer inkt bevatten dan 0,0000001 ml. Tevens moet het karton van uitpakdozen zijn die gebruikt worden in de Fanshop. Er is een verzoek bij de supporters binnengekomen of de doelman van Oud-FC Groningen met een zonnebril mocht keepen in verband met de UV-straling. Na onderhandeling zijn wij uitgekomen op een pet. Maar wel met de klep naar achteren. Tevens is er alleen een buscombi geregeld voor bezoekende supporters. De prijs ligt op € 100,- per opstappende halte. Hierover wilde men ook nog BTW rekenen. Wij zaten zelf nog even te denken aan een paard met wagen, maar dat kon gelijk weer de prullenbak in daar de gemeentelijke politie in een speciale verordening die dag geen paarden toelaat in en om de Euroborg in verband met overbemesting. En als laatste mag de coach van de supporters alleen een persconferentie geven 10 km buiten de Euroborg, zowel voor als na de wedstrijd.
Kortom: de toon is gezet. De voetballende supporters hebben een taak: samen optrekken en niet verliezen! En voor de bezoekers van deze wedstrijd op de Open Dag: genieten van oogstrelend voetbal. Eigenlijk een win-win-situatie.

John Schurer,