Open Dag groot succes, beleidsplan en zondag weer los

Voorzitter John Schurer blikt wekelijks terug op actuele gebeurtenissen in de voetbalwereld en in supportersland. Deze keer blikt hij terug op de Open Dag, vertelt hij over het beleidsplan van de Supportersvereniging en blikt hij alvast vooruit op de start van de competitie.

Duizenden supporters trokken afgelopen zondag naar de Euroborg om de Open Dag 2010 van FC Groningen mee te maken. Het weer was geweldig en de sfeer enorm goed. De avond ervoor waren ongeveer 25 vrijwilligers in het Home enorm hard aan het werk geweest om alles panklaar te maken voor de Open Dag. En, het moet gezegd worden, het draaide als een een trein bij de stand van de Supportersvereniging. Tientallen nieuwe leden ingeschreven en vele leden haalden hun gratis poster op van doelman Luciano en een set met foto’s van alle spelers die onder contract staan. Het was het weerzien van vele oude bekenden, maar ook het kennismaken met de nieuwe leden.

Ikzelf moest mij rond twee uur melden met 16 geselecteerde voetballers vanuit de Groninger supportersschare. Er werd een wedstrijd gespeeld in de Euroborg tussen de Supporters van FC Groningen en Oud-FC Groningen. Vier spelers van de Supportersvereniging, vier spelers van de Groninger Fanatics, vier spelers van de Z-Side en vier van de Businessgroep FC Groningen. Een doorsnee van alle aanhang die de club rijk is. En het was geweldig. Het gevoel om in je eigen stadion te kunnen en mogen spelen deed deze jongens zeker wat. Uiteindelijk werd het een 1-6 verliespartij voor de Supporters, na een 1-2 ruststand. Maar dat maakte niet zoveel uit. Het gevoel om even heel dicht bij de club te staan, was op zich al een overwinning. Als geste schonk FC Groningen het tenue dat in bruikleen was aan de supporters. Al met een al een dag die voor een bindende factor zorgde.

Ik heb er al wat vaker over geschreven: het beleidsplan 2010-2015 van de Supportersvereniging. Bij mijn aanstelling als voorzitter had ik deze beloofd vóór 1 augustus. Na talloze interviews met medewerkers c.q. bestuursleden kreeg ik een goed beeld hoe de Supportersvereniging organisatorisch in elkaar zit. Het belangrijkste daarbij is de problemen naar boven te halen die er leefden, zowel bij het bestuur maar ook bij de leden. Je zet dus een spiegel voor je neus. Kritisch, eerlijk zijn, zonder omwegen je verhaal vertellen. En dat is dus ook gebeurd. Naar aanleiding van deze gesprekken heb ik een beleidsplan opgesteld. Nu moet je niet denken aan een moeilijk rapport. Die zijn er genoeg, maar verdwijnen vaak in een bureaulade. Dit beleidsplan heb ik zoveel mogelijk makkelijk leesbaar geschreven, dus voor iedereen toegankelijk.

Het gaat hoofdzakelijk over de pijnpunten, maar vooral over de toekomst. Wat verwacht je voor de komende jaren? Hoe wil je het bestuurlijk goed laten lopen? Deze en meer zaken komen hierbij aan de orde. Er worden voorzetten gegeven, ideeën ontwikkeld, maar wel een duidelijk richting aangegeven. Het voltallig bestuur heeft er kritisch naar gekeken en zijn fiat er aan gegeven. Het is een goede stap naar de toekomst, want de tijd staat niet stil. Achterom kijken is heerlijk, maar er veranderen maatschappelijk zoveel dingen, dat je alert moet blijven. Het beleidsplan zal deze week digitaal hier op de site te lezen zijn. Ook met de jaarvergadering verderop in het jaar komen wij daar nog weer op terug. Tevens kan men hier straks op de site direct reageren. Binnen de normen van het fatsoen kan men zich uiten over allerlei zaken die ter sprake komen.

En ja, zondag gaat het weer los: FC Groningen – Ajax. Gelijk een topper in een uitverkocht huis. Ik heb de afgelopen tijd wat oefenwedstrijden bezocht, maar iets belangrijker, de trainingen in Haren. En daar worden de technische en tactische zaken neergezet, tenslotte. Een nieuwe trainer, een gedeeltelijk nieuwe staf en een paar nieuwe aanwinsten. Op de trainingen was merkbaar dat er anders gevoetbald gaat worden dan andere jaren. Meer vooruit spelen, direct meer druk zetten en meer voetballend vermogen moeten straks resultaten geven. Ik heb er een goed gevoel over. Pieter Huistra, een onopvallend rustig mens buiten het veld, is een ander mens in het veld. Hij staat er duidelijk middenin. Ajax heeft personele problemen door blessures en schorsingen. Het zal dan ook een openingswedstrijd worden die alle kanten op kan gaan. Een vol uitvak en een vol stadion met een prachtige ouderwetse sfeer garanderen een mooie zondag.

John Schurer,