Verkoop jij de ziel van de club of koop jij de zaligheid voor jezelf?

Een rijke heer koopt alle aandelen op van Vitesse. Vitesse is in één klap schuldenvrij en kan fors investeren. Sterker, de man wil Vitesse binnen drie jaar kampioen van Nederland maken. Het is een bericht dat vandaag is vrijgekomen en de discussie in Nederland zal losbarsten of dit een goede zaak is of niet.

Berichten in Engeland over Manchester United geven ook een beeld na een aantal jaren van rijke mensen die de club overnamen of zelfs onderling verhandelden. Zie onderstaand bericht van begin dit jaar:

Afgelopen dinsdag bevestigde zakenbankier O’Neill dat onder zijn leiding een groep van zestig rijken zich achter ‘hun cluppie’ zal scharen. De groep die nu al bekend staat onder hun geuzennaam de Red Knights, bereidt een vijandige overname van Manchester United voor. Niet zozeer om het management af te zetten, of om invloed te krijgen op de speelstijl, maar vanwege het funeste financiële management van haar huidige eigenaar Malcolm Glazer. De Amerikaanse topinvesteerder betaalde in 2005 nog £800 miljoen voor het Britse team, maar zoals een goede speculant betaamt, stopte hij de club ook tot aan de nek toe in de schulden. Het resultaat is een balans die, naar nu blijkt, goed is voor zo’n £716 miljoen aan vreemd vermogen. Een situatie waar fans, en dus ook O’Neill, niet gelukkig mee zijn.

Rijke fans Manchester United willen club overkopen van Glazer

Een groep supporters van Manchester United onderneemt een poging om de club weer in publieke handen te krijgen, en daarmee de rijke Amerikaanse familie Glazer van de troon te stoten als eigenaar. Voetbalfinancier Keith Harris zegt zaterdag in de Engelse media dat hij door rijke investeerders is benaderd om een overnamepoging te begeleiden.

Het Manchester United’s Supporters Trust heeft vergaderingen achter de rug met invloedrijke supporters van de Engelse grootmacht. Doel van de samenkomsten is te kijken of de club overgenomen kan worden van Malcolm Glazer. De Amerikaanse miljardair nam in mei 2005 een meerderheidsbelang in de club voor een bedrag van 1,2 miljard euro.

De aankoop van de club werd echter voor een groot deel gefinancierd met geleend geld. De renteaflossingen op al dat geld zijn almaar hoger geworden, waardoor United met een gigantische schuld zit opgescheept. Amper een week geleden werd bekend dat de totaalsom is opgelopen tot bijna 800 miljoen euro. De verkoop van sterspeler Cristiano Ronaldo aan Real Madrid voor 93 miljoen euro kon daar voor het afgelopen boekingsjaar weinig aan doen.

“Je ziet dat het momentum dichterbij komt en de fans het dit keer menen”, zegt Harris tegen BBC Sport. “In mijn ogen zeggen ze nu ‘Genoeg is genoeg’, er is teveel rumoer rond deze club en dat is niet gezond.” Harris begeleidde eerder al vier andere overnames van Premier League-clubs. Hij leverde al in een vroeg stadium kritiek op de immense schuldenlast van Manchester United. 75 cent van iedere pond die een United-fan aan de club uitgeeft, gaat nu óf naar de familie Glazer óf naar terugbetaling van de schuld.

Verzekeraar ANON betaalt 20 miljoen pond (22 miljoen euro) als shirtsponsor van Manchester United. Dat is een boel geld om de club aan de Europese voetbaltop te houden, maar de fans moeten niets hebben van het bedrijf. Ze dreigen met een boycot. De supporters zijn bang dat het geld voornamelijk zal worden gebruikt ter aflossing van de enorme schuldenlast van bijna 800 miljoen euro van Manchester United.

Terug naar Nederland. Wij hebben het probleem Dirk Scheringa gehad bij AZ. Een zakenploeg vanuit Qatar was dicht bij een overname, maar zag er toch maar vanaf in verband met de schuldenlast. Wij hebben het probleem Karel Aalberts gehad bij Vitesse, die een enorme schuldenlast achterliet. Zo zijn er meer voorbeelden.

Er zijn clubs die de boekhouding netjes op orde hebben en zich houden aan hun begroting. De clubs die dat niet hebben gedaan en competitievervalsing hebben gepleegd, verkopen nu hun zaligheid aan een rijke pief, die er zijn speeltje van maakt. Is hij er zat van, dan gaat hij dat speeltje weer verkopen of laat het vallen als een baksteen. Mocht hij er een financiële puinhoop van maken en de club laten vallen, dan is de club overgeleverd aan weer een goedwillende gemeente of een faillissement.

De vraag aan de supporters van FC Groningen: Als er iemand aan de deur klopt met een tas vol geld voor een overname, waardoor Europees voetbal gemakkelijk tot de mogelijkheden behoort, sterker: een kampioenschap en CL kijken om de hoek, moet FC Groningen daar dan open voor staan of niet?

Geef je genuanceerde mening als supporter hierover onderaan dit artikel.

John Schurer,