Kwaliteit, vertrouwen, respect en politici

Als je voorzitter bent van de Supportersvereniging FC Groningen, heb je buiten de supporters om te maken met allerlei mensen. Dat varieert van politici, politie, gemeentes, de voetbalclub, bestuurders, media, vrijwilligers, sponsoren, juridische zaken, KNVB, zakelijke beslommeringen en diverse andere derde partijen. Het contact moet gebaseerd zijn op vertrouwen en respect. Als dat er niet of nauwelijks is, dan heb je een probleem.

Na afloop van het overleg over het Tilburg-incident bij de Nationale Ombudsman kwam de adviseur en tevens hoofd Beveiligingszaken van de gemeente Tilburg even bij mij aanschuiven. Hij zei: “John, dit was de eerste keer in een overleg, dat ik met een tegenpartij te maken had die de zaken goed voor elkaar heeft. Meestal als er een crisissituatie is, zitten wij tegenover één man te praten, die de andere partij vertegenwoordigt. Hij is vaak slecht voorbereid en zonder onderbouwingen van zijn kant gaan wij dan zo’n gesprek in. Ik wil jullie complimenteren hoe jullie de zaak hebben gestuurd, voorbereid en kennis van zaken hebben.” Ik zei: “Paul, ik ben gewoon de voorzitter van de vereniging, maar als je om je heen kijkt zie je waar ik mee omringd ben. Alles is bij ons gebaseerd op kwaliteit, respect en vertrouwen in elkaar.”

De afgelopen weken zag ik in Den Haag mensen bezig die ons land moeten besturen. Mensen die potentiële leiders zijn of moeten worden. Mensen die het voortouw moeten nemen in een land waar het erg onrustig is. Mensen die iets moeten uitstralen. Mensen die kwaliteiten moeten hebben om te binden. Mensen die nevenactiviteiten ter zijde schuiven en die er vol voor gaan. Mensen die eigenbelangen totaal niet interessant vinden. Mensen die macht niet belangrijk vinden, maar bewust iets willen toevoegen aan dit land. Mensen die gewoon normaal nadenken, praten, reageren en luisteren. Dat alles gebaseerd op kwaliteit, respect en vertrouwen.

In Nederland zijn er veel mensen met die kwaliteiten, behalve in Den Haag en dat baart mij zorgen.

John Schurer,