Een goed gevoel op een zaterdagavond, of was het geluk?

De wedstrijd is gespeeld. FC Groningen haalt een punt uit Eindhoven weg. Volgens alle verslaggevers onverdiend. Maar is dat ook zo? Als je dat maar vaak zegt, dan ga je het natuurlijk ook geloven.

Volgens de kenners en media, onder andere trainer Verbeek, hebben we tegen AZ-uit geluk gehad; thuis tegen Ajax (Jol) geluk gehad; tegen De Graafschap geluk gehad, omdat er iemand uit het veld werd gestuurd; tegen Willem II geluk gehad, omdat Demouge niet mee deed; tegen FC Utrecht geluk gehad, omdat Mertens en de doorverkochte Demouge niet meededen; geluk gehad tegen Excelsior, omdat we ook eens geluk moesten hebben; en in de beker tegen Haaglandia hebben we ook geluk gehad, omdat Ivens nog even de 1-1 maakte, alvorens in de verlenging werd gewonnen.

Toen ik een Nederlands dagblad op internet bekeek, vielen me een paar dingen op, voordat ik het verslag van FC Groningen tegen PSV las. Ik moest me door de volgende berichten wurmen:

Man in de rug geschoten bij zwembad; twee mannen opgepakt voor het beschieten van auto’s; jongen neergeschoten in Heemstede; man springt uit een rijdende auto bij achtervolging politie; liquidatiepoging in Haarlem; man probeert agent te wurgen; Duitse auto in sloot na wilde achtervolging en, gelukkig, het stond er ook: pijnlijk puntverlies PSV.

Gelukkig was ik niet in het zwembad, zat ik niet in een beschoten auto, ben ik niet geliquideerd, ben ik geen halfgewurgde agent, heb ik een hekel aan Duitse auto’s en hoefde ik er tussentijds niet uit te springen. Gelukkig zat ik deze zaterdagavond op de bank, heerlijk met een slaatje. Even de afstandsbediening erbij en keek naar de stand.

FC Groningen: 7 gespeeld, 15 punten, 12 voor, 5 tegen. Een 3e plek, vlak achter PSV en Ajax, maar voor Twente en over Heerenveen wil ik het helemaal niet hebben. Allemaal geluk ? Ik denk dat onze topanalisten een wel heel verschrikkelijk moeilijk leven hebben en weinig geluk kennen. Nee, als je deze stand bekijkt, is het geen geluk (soms wat gelukkig). Maar ja, als je niet weet wat geluk is, dan eindig je vaak in het rijtje, dat begint in het zwembad.

John Schurer,