De stoet komt in beweging naar Heerenveen, het statement wordt gemaakt

Het zal een prachtig gezicht zijn aanstaande zondag. Gezamenlijk optrekken met alle geledingen van de club richting Heerenveen. Het heeft wat organisatie en overleg gekost, maar de mensen die het organiseren doen het met liefde, zowel voor hun leden van de Supportersvereniging als voor anderen. Een zeven kilometer lange stoet richting Heerenveen. Allemaal FC Groningen-supporters met steun van de club zelf.

Waar gaat het om? Je hoort zo vaak de kreet: “Er zijn toch problemen geweest vorig jaar in het centrum van Heerenveen”. Dan zeg ik: “O ja? Vertel me eens wat er precies gebeurd is.” Dan komt men vaak niet verder dan wat gehakkel en dat ze wat gehoord of ergens gelezen hebben. Men hoort wat, men reageert. Als we dat allemaal doen, dan duurt het niet lang meer of het is chaos in Nederland.

De voetbalwet is dit seizoen geïntroduceerd. De lokale driehoeken (burgemeester en politie) kunnen daar gebruik van maken. Het is een simpele wet, die raddraaiers weinig of geen kans geeft om hun dingen te ontplooien. Tevens geeft het de driehoek de mogelijkheid om gedegen rapporten te schrijven, onderbouwd met argumenten waarom iemand is opgepakt. Want wat betreft de rapporten van de afgelopen tijd: daar mankeert wel het één en ander aan. Of ze zijn tegenstrijdig en sluiten niet op elkaar aan, of  – nog stérker – er staat helemaal niks in.

Een beslissing is gauw genomen bij de driehoeken; men kiest vaak de gemakkelijkste weg. Je pakt gewoon een aantal mensen op, ook mensen die er niks mee te maken hebben, je noteert, je scoort bij je baas, je scoort naar de politiek en je maakt misschien nog een extra score thuis bij je vrouwtje of mannetje. Je dag kan niet meer stuk. Wij als Supportersvereniging accepteren geen willekeur meer. De Supportersvereniging FC Groningen pakt haar verantwoordelijkheid. Wij eisen gewoon dat de driehoek zijn werk goed doet, waar dan ook in Nederland. Laat de grote groep supporters met rust en pak mensen die daar aanleiding toe geven aan met de voetbalwet. Meestal gaat het maar om een heel klein aantal supporters.

De georganiseerde stoet komt in beweging naar Heerenveen. Mocht dit niet helpen, dan wordt het misschien ooit een hele grote ongeorganiseerde stoet uit diverse delen van Nederland. Want de meeste supportersverenigingen in Nederland zijn er helemaal klaar mee. Een statement wordt gemaakt, aanstaande zondag. De autocombi moet er met een sneltreinvaart af.

John Schurer,