Supportersactie zeer geslaagd

Zondagmiddag is de proteststoet naar Heerenveen uitstekend verlopen. Zo’n duizend supporters namen deel aan deze actie die door de club en al haar supportersgeledingen samen was opgezet. Directeur Hans Nijland en voorzitter John Schurer van de Supportersvereniging FC Groningen gaven in Hoogkerk het startschot.

De actie moest duidelijk maken dat FC Groningen het oneens is met de beperkende maatregelen die rondom uitwedstrijden worden opgelegd. Om 12.15 uur vertrok het eerst cluster auto’s achter een ‘Londense bus’ met het opschrift ‘Vrijheid voor Supporters’. Een halfuur later was de parkeerplaats in Hoogkerk leeg en reden zo’n duizend supporters in een lange stoet over de A7 naar Friesland.

Op de snelweg hielden de bestuurders zich prima aan de vooraf kenbaar gemaakte opdrachten om zoveel mogelijk rechts te houden. Op alle viaducten stonden supporters om de stoet te begroeten en nog meer kracht bij te zetten. Uiteindelijk vertrok het gehele gezelschap op de parkeerplaats in een grote lopende stoet naar het uitvak. Dit alles onder grote aandacht van landelijke en regionale pers.

Voorzitter John Schurer van de Supportersvereniging: “Allereerst wil ik benadrukken dat het een actie was die in zeer goede samenwerking tussen de Supportersvereniging FC Groningen, de Z-Side, Groningen Fanatics en de club is georganiseerd. Het is allemaal uitstekend verlopen. Duizend man in het gareel houden, dat is een hele prestatie. Het stond als een huis. En dat hebben de supporters met elkaar gedaan.”

“Het doel van de actie was zoveel mogelijk aandacht te krijgen voor ons standpunt, dat er grote willekeur is bij lokale overheden in het opleggen van vervoersbeperkingen voor bezoekers van wedstrijden. Dat statement is duidelijk naar voren gekomen. En als je dan die wedstrijd ook nog wint, kan de dag natuurlijk helemaal niet meer stuk. Het was bovendien geweldig dat we na de wedstrijd met fans van beide partijen keurig door elkaar naar de parkeerplaats zijn teruggegaan.”

“Vele clubs uit de Eredivisie hebben hun waardering uitgesproken over deze actie. De volgende stap is de weg naar de politiek. Vier grote partijen in de Tweede Kamer lijken al te zijn overtuigd. In de politiek moeten we nu een omslag zien te forceren.”