Overzicht stadionverboden (6)

Dit is het 6e overzicht van stadionverboden bij FC Groningen van 2011. Vandaag komen we met een update met de gegevens tot en met 11 mei 2011. Dit zal elk kwartaal gebeuren. Het bijgevoegde overzicht geeft een aantal gegevens die vanaf oktober 2004 zijn bijgehouden en geactualiseerd. Nieuw dit keer is dat de redenen van de diverse stadionverboden in een grafiek zijn weergegeven.

Het aantal stadionverboden is lichtelijk gestegen. Waren er een kwartaal geleden nog 22 stadionverboden (06-01-2011) op naam, inmiddels staat het aantal op 28 stadionverboden op naam.

Download het overzicht stadionverboden tot en met 11 mei 2011 (PDF)

We hebben dit keer de redenen van de stadionverboden ook uitgesplitst. Opvallende reden hierbij is dat de supporter het nalaat om binnen 6 weken een goed lijkende pasfoto aan te leveren bij de KNVB of de BVO. Bij het niet voldoen aan deze eis wordt de straf verdubbeld. Op dit moment hebben 15 mensen een stadionverbod door het niet hebben voldaan van deze verplichting, een hoog aantal ten opzichte van het totaal van 28 stadionverboden.

Het overzicht geeft verder gegevens, zoals:
• Datum waarop stadionverbod is opgelopen; meestal rondom een wedstrijd, in uitzonderingsgevallen is geen wedstrijd weergegeven omdat het niet wedstrijd-gerelateerd was;
• Uitsluiting, oftewel periode waarvoor stadionverbod geldt;
• Bron; geeft aan wie het stadionverbod geeft, BVO (Betaald VoetbalOrganisatie, bij thuiswedstrijden FC Groningen, bij uitwedstrijden de ploeg waartegen FC Groningen speelde) en OM (Openbaar Ministerie: heeft als taak het opsporen en onderzoeken van misdrijven, de vervolging van de daders en het vorderen van de bestraffing van de daders. Verder is een taak de rechter bijstaan met zijn advies over de toepassing van de wet op een voorgelegd geschil);
• Reden: wat is de (strafrechtelijke) basis voor het opleggen van een straf.
NB: sommige personen komen meerdere malen terug in het bijgeleverde overzicht.

Dian de Bruijn,
Juridische Zaken Supportersvereniging FC Groningen