Een spannend weekend voor de boeg

We hebben een spannend weekend voor de boeg. FC Groningen moet winnen en FC Utrecht zal er vol voor gaan. Als het zondag kwart over vier is en de uitslagen van de laatste competitieronde bekend zijn, kunnen we de balans opmaken. Of we gaan via de vierde plek rechtstreeks Europa in óf we starten op 19 mei met de play-offs.

Welke club kampioen wordt, speelt voor ons geen enkele rol – hoewel iedereen zijn voorkeur heeft, dat is mij wel duidelijk geworden. Voor PSV zijn vooral de financiële belangen groot, omdat de Eindhovenaren met een tweede plek nog een plaatsje in de voorronde van de Champions League kunnen bemachtigen. FC Utrecht zal thuis tegen AZ alles uit de kast moeten halen om de play-offs te bereiken, hoewel ze daarbij afhankelijk zijn van Heracles Almelo. Afgelopen maandag waren wij in Zeist ter voorbereiding op de play-offs en daar gaf FC Utrecht duidelijk aan er bovenop te vliegen tegen AZ. Zoals FC Groningen er vol tegenaan moet om PSV te verslaan. En het leeft. Elke dag zijn er discussies. Iedereen heeft zijn mening. De belangen zijn groot. Het wordt een Grand Finale in een uitverkochte en ik denk een bruisende Euroborg.

Bij directe plaatsing voor Europees voetbal zal het Supportershome uiteraard langer openblijven. Tevens gaan we dan afscheid nemen van diverse spelers die FC Groningen aan het einde van het seizoen verlaten. Een juiste tijdsplanning is daar nog niet voor in te vullen. Dan zal er zondag ook aandacht zijn voor de Speler van het Jaar 2010-2011. De Supportersvereniging heeft voor de uitverkozen voetballer iets moois in petto. Tevens gaan wij iemand uit de selectie extra in het zonnetje zetten en dat gebeurt weer in het Supportershome.

Zoals ik al zei waren wij afgelopen maandag bij de KNVB in Zeist om te onderhandelen over vervoersregelingen voor de uitwedstrijden in de play-offs. Wanneer de affiches bekend zijn, zal hierover zo snel mogelijk informatie verschijnen op deze website.

Vanavond (12 mei) kunnen leden in Café De Kachel aan het Schuitendiep in Groningen meedoen aan een klaverjastoernooi. De avond begint om 20.30 uur en wij hopen op een mooie opkomst.
De laatste editie van d’Olle Grieze is erg goed ontvangen. Een compliment aan alle redactieleden die zich daarvoor hard inspannen.

Op 3 juni zullen wij uiteraard aanwezig zijn op het grote jubileumfeest van FC Groningen. Ook daar zullen wij de club verrassen in verband met het 40-jarig jubileum. Wij zijn bijzonder trots dat een bestuurslid van de Supportersvereniging heeft meegeschreven aan het fantastische jubileumboek dat straks verschijnt over de geschiedenis van GVAV en FC Groningen. Geloof mij, dat was maanden werk in de avonduren.

Op 11 juni zijn wij actief aanwezig op de Junior Clubdag, die wordt gehouden bij de Euroborg. Dit in samenwerking met de stichting Eurovoetbal, FC Groningen en uiteraard de Junior Club.
De voorbereidingen voor de Open Dag op 10 juli is ook alweer in volle gang. De plannen hiervoor zullen binnenkort met de talloze vrijwilligers worden doorgenomen.

Tevens zijn wij in de afgelopen maanden een paar keer aangeschoven bij vergaderingen met het grootste gedeelte van alle supportersverenigingen in Nederland. Er wordt gestreefd naar een landelijk platform, dat de politiek en de KNVB in beweging gaat zetten, onder meer voor het verbeteren van de regelingen bij uitwedstrijden. De intentieverklaring is op de laatste vergadering op 26 april in Utrecht goed doorgelicht. Er moest nog een aantal aanpassingen worden gedaan, maar de intentie is goed. Op de eerstvolgende landelijke vergadering hoop ik dat wij hiervoor het groene licht kunnen geven. Onze bedoeling is dat het blijft bij een overleg-platform dat geregeld bij elkaar komt. Een verenigingsvorm of stichting of andere vorm zien wij op dit moment niet zitten en is volgens ons niet werkbaar. De onafhankelijkheid staat bij ons voorop.

Er wordt hard gewerkt aan een nieuwe ledenpas voor het volgende seizoen. Dat wordt een pas van deze tijd. We zijn hiermee al in een vergevorderd stadium en komen zo snel mogelijk met alle relevante informatie hierover. Tevens zal er binnenkort een beslissing worden genomen wat betreft het schenken van bier in het Home voorafgaand aan de wedstrijden. De Supportersvereniging maakt zich daar hard voor, omdat er veel vraag naar is. Er wordt naar gestreefd om deze beslissing voor het nieuwe seizoen kenbaar te maken.

Afsluitend, zijn wij op 22 april aanwezig geweest bij de presentatie van twee nieuwe spelers. Als welkomstgeschenk hebben wij ze ons jubileumboek ‘Groen-witte Passie’ gegeven. Ook zullen wij uiteraard aanwezig zijn bij de presentatie van de nieuwe hoofdsponsor van FC Groningen.

Al met al zijn het drukke dagen en weken met veel activiteiten en dat geldt voor alle bestuursleden en vrijwilligers. Het zou fantastisch zijn om daar aanstaande zondag een vierde plek in de competitie voor terug te krijgen.

John Schurer,