Supportersvereniging doet gift voor het veertig jarig bestaan van FC Groningen

Het was druk, héél erg druk vrijdag 3 juni op het feest van FC Groningen. Duizenden supporters van FC Groningen hadden de weg gevonden naar Martiniplaza. Vele bekenden en oude bekenden kwamen we tegen.
Muziek in overvloed, voor ieder wat wils. Veel mensen van weleer die allemaal een stukje ouder zijn geworden. Ze kwamen op het podium of liepen in de zaal. Makkelijk aanspreekbaar en open. Zoals de club ook hoort te zijn. Het is een volksclub, voor iedereen toegankelijk. Een club die langzamerhand gestalte krijgt in Nederland en waar je rekening mee moet houden.

FC Groningen heeft daarvoor een paar kwaliteiten. Bedrijfsmatig heeft de directie de zaak goed in de vingers. Het aan- en verkoopbeleid is winstgevend geweest in de loop der jaren. Het is een stabiele club geworden. Het spelersmateriaal wordt per jaar breder maar ook sterker. Ik weet het, dat kost tijd maar toch, je ziet het langzamerhand groeien.

Ten tweede wordt men wat opener tegenover de supporters. Men luistert en dat is belangrijk. Waar mogelijk worden zaken aangepakt. Men loopt voor betreffende het uitwedstrijdenbeleid en het ontvangen van supporters van de tegenpartij. De frequentie van overleg is opgevoerd. Soms wekelijks zitten wij te overleggen met de directie.

Ten derde, de jeugdopleiding. Regelmatig kom ik kijken op Corpus Den Hoorn waar de jeugdafdeling van FC Groningen speelt. Er is in de jaren een geweldige organisatie neergezet waar heel veel mensen ook in hun eigen tijd enorm veel werk verzetten om juist dat talent te zoeken waar wij weer van kunnen genieten in het eerste elftal. Al die scouts die praktisch belangeloos uitzwermen over Nederland en zoeken om juist die voetballers te vinden die bij Groningen passen. Met heel hard werken investeren in je club. Daar hebben wij als Supportersvereniging FC Groningen heel veel respect voor. Ook wij hopen steeds op een nieuwe Arjen Robben, de Koemannetjes, Holla, Hiariej en Bacuna. Het voltallige bestuur heeft dan ook unaniem besloten om deze jeugdafdeling een gift te doen in verband met het veertig jarig bestaan. Wij hadden al wat rekening gehouden met het veertigjarig bestaan en waren zuinig geweest hiervoor.

Op de feestavond vonden wij het dan ook heel mooi tussen al die duizenden supporters in de Martini Plaza een symbolisch cadeau te overhandigen middels een ingelijst shirt van de club met daarbij een gift van € 10.000, – . Een cadeau van de leden van de Supportersvereniging FC Groningen voor de club en die op een juiste plaats terechtkomt. Het is de jeugdafdeling van harte gegund en wij hopen dat wij ze weer een extra duw in de richting kunnen geven die ze al ingeslagen hebben.

Foto: Erwin Otten

Martin Koeman, icoon van de club, heeft deze gift in ontvangst mogen nemen. Hij was het die op een parkeerplaats jaren geleden moest beginnen met de jeugdafdeling. Hij is en blijft één van de drijvende krachten achter deze jeugdafdeling. Iets waar wij enorm veel respect voor hebben.

John Schurer,