De actie van GF en het supportersproject

De competitie is nog niet begonnen. De voorbereidingen zijn al wel in volle gang. Na de open dag zijn of gaan er velen met vakantie. Zo ook bij de Supportersvereniging FC Groningen. Maar het is net of er geen vakantietijd meer is, ook de voetbalwereld draait door.

Afgelopen week was er een oefenwedstrijd van FC Groningen waar de GF een statement heeft neergezet in het kader van “dit is onze beleving“, onderdeel van een landelijke actie die plaats vond tijdens oefenwedstrijden van alle eredivisieclubs die week. Georganiseerd door de fanatieke aanhang die op een andere manier kijkt en het op een andere manier beleeft wat betreft het voetbal in het algemeen. Met de actie op zich is niets mis. Het hele jaar voert de GF acties zowel bij thuis- als uitwedstrijden. Dit gebeurt o.a. door middel van spandoeken tijdens de wedstrijden en dit keer met vuurwerk c.q. rookbommen. De actie duurde nauwelijks een paar minuten. FC Groningen reageerde direct door deze jongens van het veld te verwijderen. Ingegeven door KNVB-regels en veiligheid. Een actie die overdone was. Soms moet je ondanks de regels wel eens van je laten horen. Dat geldt niet alleen bij de voetballerij maar ook bij maatschappelijk problemen. Eventuele consequenties voor dit feit zijn er ook normaal gesproken. Maar het lijkt mij meer op zijn plaats dat in dit geval eventuele consequenties uitblijven. Een goede communicatie over en weer past daar beter in.

Het supportersproject kreeg deze week opeens ook zijn aandacht. Eigenlijk ging dat niet over het succes van het project, maar over geld. Links en recht hoorde je mensen rollebollen over wat het de gemeenschap allemaal niet kost. Ingegeven door de SP en gedragen door een meerderheid in het politieke landschap zagen de politieke leiders weer een kleine bezuiniging. Een bezuiniging die heel goed uitkomt daar er overal bezuinigd moet worden. Sinds de jaren tachtig hoor je niks anders dan het woord bezuiniging. Investeren zoals het bedrijfsleven steeds doet is een woord dat moeilijk over de lippen van de politieke leiders komt.

Het gaat mij te ver hier om over Europa te praten, maar het is soms om te janken hoe er over verdelingen van gelden gesproken wordt. FC Groningen heeft enorm geïnvesteerd in de beveiliging door de jaren heen. Met een eigen bijdrage daarbovenop heeft dit er toe geleid dat de kosten van de gemeenschap ten opzichte van het landelijk niveau tot een minimum beperkt zijn gebleven. Sterker, FC Groningen heeft wat dat betreft een voorsprong op talloze clubs. Dit geldt zowel voor de thuis- als uitwedstrijden.

Een evenement organiseren waar ruim 22000 bezoekers om de twee weken op afkomen, plus nog eens om de twee weken honderden supporters begeleiden met uitwedstrijden, omgerekend naar de kosten van gemeenschapsgelden, tja, dan moet men zich eigenlijk schamen om deze discussie in de politieke arena te voeren. Sterker, de politiek kan zich het aanmeten om zo met gelden om te gaan. Ik denk dat wij genoeg andere voorbeelden hier neer kunnen zetten wat het de gemeenschap al gekost heeft wat betreft misplanningen en misinvesteringen op het politieke vlak.

Sterker, jaarlijks ruim een half miljoen bezoekers plus begeleiding, gedeeld door nog geen € 100.000 gemeenschapsgeld in combinatie met de investeringen van FC Groningen moet een politiek leider zich afvragen of je genoeg kennis en knowhow hebt om over zulke zaken een beslissing te nemen.

Het supportersproject FC Groningen heeft zijn gelijk allang bewezen, de politiek moet zich eens afvragen wat het allemaal gaat kosten als dit project er niet meer is. De verdeling qua kosten van FC Groningen ten opzichte van gemeenschapsgelden vinden plaats op een meer dan redelijk niveau. Daar is helemaal niets mis mee. Ook een politiek leider kan zich o.a. dankzij dit supportersproject veilig voelen in dat voor sommige mensen hele grote boze stadion.

John Schurer