Een gemiste kans in Heerenveen

Winnaar vakantiefotowedstrijd 2011Het is weer een drukke week voor de Supportersvereniging, althans wél voor mij. Een bestuursvergadering afgelopen dinsdag en verschillende overleggen met derde partijen. Zo heb ik een nabespreking gehad over de uitwedstrijd tegen sc Heerenveen. Zowel in het bestuur van de Supportersvereniging als met FC Groningen. Je mag het best weten: ik was geïrriteerd. En dat was niet alleen omdat wij daar verloren hebben.

Vorig jaar hebben wij een proteststoet georganiseerd met onder andere de Groningen Fanatics, omdat we duidelijk wilden maken dat je anders om moet gaan met supporters, zeker met een derby in het noorden. Wij hadden dit jaar een afspraak gemaakt met alle partijen, dat het omwisselen van de kaarten op P8 zou gebeuren. Dit omdat Heerenveen liever geen supporters in het centrum wil hebben. De keuze voor P8 was voor ons acceptabel, omdat er mogelijkheden waren om het toch gezellig te maken en daarna gezamenlijk op te trekken naar het stadion. Wij hebben namelijk de afspraak gemaakt dat er horeca aanwezig zou zijn op P8 en onder ‘horeca’ verstaan wij dat er een biertje gedronken kan worden met elkaar. Simpelweg omdat het gezellig is, omdat het hoort bij het voetbal, omdat je uiteindelijk een dag uit bent.

Door omstandigheden was ik wat later op de parkeerplaats dan normaal en zag op P8 slechts een patatkraam staan. Een broodje hamburger, een glas cola en een broodje kaas waren de hoofdingrediënten, maar op de prijslijst stond geen bier. Ik ging niet in discussie want daar schiet je op dat moment niets mee op. Maar ik was geïrriteerd. Daarbij hoorde ik dat het omwisselen ook niet vlekkeloos verlopen was. Sterker: er werd eerst wel omgewisseld, toen weer een poos niet en daarna werden de kaarten wel weer omgewisseld, omdat men zich had vergist in de tijd. Ik baalde als een stekker.

Onderweg naar het stadion zag ik een politiemacht waarvan ik dacht: dat zijn er meer dan het hele dorp Heerenveen aan inwoners heeft. ME, politie te paard, politieauto’s en een helikopter in de lucht boven mij completeerde het geheel. Ik vond het onvoorstelbaar. Er werd een beeld neergezet door derden die supporters van FC Groningen onrecht aandoen. En dat is voor mij, en het bestuur van de Supportersvereniging, onacceptabel. Dit is juist wat wij niet meer willen, zulke overdreven maatregelen, misschien geboren uit angst, maar in ieder geval geheel onterecht. Een gemiste kans, om in voetbaltermen te blijven.

Na afloop van de wedstrijd moest ik naar de andere kant van het stadion in verband met een interview. Ik stapte met mijn groen-witte sjaal door drommen Heerenveen-supporters. Behoudens wat stekelige opmerkingen over het verlies was dat verder totaal geen probleem. Het bevestigde mijn realistische blik: je kunt de zaken ook veel groter maken dan ze werkelijk zijn.

Ik heb hierover met FC Groningen gesproken en ik heb ook aangegeven, dat ik hierover nog dit seizoen een gesprek wil hebben met de driehoek en de club Heerenveen. In dit gesprek zal ik duidelijk aangeven wat ik hierboven al beschreven heb. Open, eerlijk en realistisch. Tevens gaan we volgend jaar alleen voor vrij reizen, waarbij de kaartverkoop zonder omwisseling plaatsvindt en afspraken worden nagekomen. Dit zal waarschijnlijk op tegenstand stuiten, maar so be it. Wij hebben er de laatste jaren alles aan gedaan om met een realistische blik naar deze wedstrijd te kijken en te handelen. Daar willen wij wat voor terug. Daar hebben de supporters van FC Groningen recht op.

John Schurer,