Zes jaar stadionverbod is waanzin

Winnaar vakantiefotowedstrijd 2011De KNVB heeft een aantal supporters van Feyenoord een stadionverbod opgelegd van zes jaar. De publieke opinie smult ervan, de politiek leunt weer achterover en we gaan over tot de orde van de dag. Stoer, maar nietszeggend. Naar aanleiding van één of twee filmpjes of foto’s worden deze supporters veroordeeld. Men plakt ze op een groot billboard en roept mensen op om deze jongens vooral te traceren.

Voor de duidelijkheid: het geweld in Rotterdam keur ik ten stelligste af. Maar wat er daarna is gebeurd, keur ik ook niet goed. De ene waanzin volgt de andere waanzin op. Het is scoren op een goedkope manier, stoerdoenerij naar andere supportersgroepen en de angst om afgerekend te worden in een slechte organisatie. We praten over de politie Rotterdam en de volledige driehoek daar. En de KNVB deelt mee in de malaise. De KNVB veroordeelt deze supporters zonder dat er een normale rechtspraak is geweest. Natuurlijk, het kan zijn dat het gros schuldig is, maar dat moet eerst nog wel blijken. Zoals dat voor iedere burger geldt: iedereen is onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Maar niet bij de KNVB.

Ik ken bij FC Groningen een supporter, die een keer een stadionverbod heeft gekregen, bij voorbaat al. Na een gerechtelijke procedure van bijna anderhalf jaar werd die persoon uiteindelijk vrijgesproken. Maar hij was in die tijd wel zijn seizoenkaart kwijt en had dus al anderhalf jaar een stadionverbod achter de kiezen. Hij kon nergens op terugvallen en was gestraft, terwijl hij onschuldig was. Je zult in Rotterdam maar diegene zijn die niets heeft gedaan: je naam is vervuild, je seizoenkaart ben je kwijt en je hebt een stadionverbod van zes jaar achter je naam. Kom daar dan maar weer eens vanaf.

Naar aanleiding van de uitwedstrijd naar Excelsior vorig seizoen heb ik geen hoge pet meer op van de politie van Rotterdam. Het is in mijn ogen een onmachtige organisatie, die er kennelijk niet in slaagt om echte daders tijdig uit de groep te pakken en uiteindelijk de hulp van billboards en YouTube-filmpjes nodig heeft. Nee, Rotterdam moet nog veel leren, men is daar vaker de mist ingegaan met calamiteiten. De publieke opinie richt zich nu op de daders, maar ik denk dat men ook wel eens kritisch naar het functioneren van de Rotterdamse politie zou mogen kijken.

John Schurer,