Gekwalm

Winnaar vakantiefotowedstrijd 2011Afgelopen week was ik weer bij een bijeenkomst van het Supportersplatform Betaald Voetbal. Vijfennegentig procent van de supportersverenigingen uit het betaald voetbal waren aangeschoven om verder te praten over supporterszaken over de gehele breedte. Ook FC Twente en FC Utrecht waren aanwezig. Diep inhoudelijk zijn wij niet ingegaan op de problemen die zich hebben voorgedaan. Wij wachten gewoon het onderzoek af. Gewoon je verstand gebruiken en niet meekwalmen (Gronings voor dom lullen) met mensen, die totaal geen kennis van zaken hebben.

En er werd wat afgekwalmd de afgelopen weken. De ene na de andere roeptoeter kwam voorbij. Zonder enige kennis van zaken, zonder ook enig kennis van inzicht wist men zich naar voren te dringen om vooral maar in beeld te komen. Sterk, stoer en zonder met de ogen te knipperen.
Ik zag een krant met een paginagrote foto van een supporter zittend op zijn knieën met een stuk of vijf ME-mensen om zich heen. Ik zag bij Pauw en Witteman een politievakbondsleider die schreeuwde dat je die hooligans sociaal moet isoleren. Toen hem de vraag gesteld werd ‘hoe dan’ antwoordde hij: “Nou, als zulke hooligans lid willen worden van de ANWB, moet je eerst kijken of die op de zwarte lijst staat. En staat ‘ie erop, hoppa isoleren.” Ik zat direct te denken: als hij zich aanmeldt voor Ziggo, Eredivisie Live, belastingteruggave, subsidie voor ziektekosten, aanvraag voor een ander huis, een bankrekening, een paspoort, een rijbewijs, een ziekenhuisopname, in ondertrouw gaan, vakantie boeken of hij wil naar de hoeren… nee isoleren dus. Ik denk, kwalm maar even mee met dat kereltje.
Of een burgemeester die direct stoer roept: “Wij plakken ze op billboards, en mensen die een filmpje hebben geschoten, lever hem in bij de politie.” Kortom, het zijn vaak mensen zonder enige kennis en ervaring, maar erger, er spreekt enorm veel angst uit. Je ziet het aan de houding, grote rollende ogen en vaak zwetend doen zij het woord.
De oplossing is veel simpeler. Gericht op tijd ingrijpen. Er gebeurt wat, direct ingrijpen en zeker gericht. Goed je vak uitoefenen waarvoor je bent opgeleid en zeker niet luisteren naar de mensen die nietszeggend carrière willen maken. Dan hoef je geen pistool te trekken en later met een honderdtal excuses te komen om je eigen falen te verstoppen. Dan heb je geen billboards nodig met YouTube-filmpjes, omdat de eigen ogen en camera’s niet werken. Ik hoorde van mijn Rotterdamse collega dat er mensen op billboards stonden die er helemaal niets mee te maken hadden. Zij werden thuis met een hoop bombarie in de boeien geslagen en afgevoerd, waarna ze na drie dagen weer terug naar huis konden, omdat bleek dat ze er niets mee te maken hadden. Gewone mensen die toekeken.
Wij zijn aangesloten bij het Supportersplatform Betaald Voetbal en dit kwam onder andere ter sprake. De initiatiefwet die er aankomt, werd gepresenteerd in de media met alleen hogere straffen en hogere boetes. Dat is niet puur de intentie van ons. De intentie is dat wij eindelijk eens afkomen van al die combiregelingen, van al die burgemeesters die organisatieloos voor zichzelf bezig zijn en niet verder kijken, voor al die supporters die op een normale manier voetbal willen beleven. En dat betekent gewoon direct gericht aanpakken en niet de zaken uit de hand laten lopen en daarna jammeren dat het allemaal verschrikkelijk is. Het is eigenlijk net zoals in de gewone maatschappij.

John Schurer,