Transferwindow is weer voorbij, dus buiten roken

Winnaar vakantiefotowedstrijd 2011Het waren voor de meeste supporters spannende dagen. Blijft ‘ie wel, blijft ‘ie niet. Wie gaat weg en wie niet? Wordt er iemand ingevlogen of kan ie weer naar huis? Al met al is er bij FC Groningen heel weinig veranderd. Alleen Danny Holla is op huurbasis vertrokken naar VVV-Venlo.

Hans Nijland stond onder druk. Komt er wel een gek die miljoenen biedt voor Tadic, wat dan te doen? Met een scheef oog kijkend naar de boekhouding en dan naar de supporters. Adviezen ten over, maar de beslissing neemt hij toch zelf. En het was een juiste beslissing. Een voetballer als Tadic kun je onmogelijk wegdoen in deze winterperiode. En dan praat ik voor de supporters.

Men koopt voor aanvang van de competitie een seizoenkaart met verwachtingen. Die verwachtingen kunnen verstoord worden tijdens de wintertransferperiode, dat weet iedereen. Er is een periode geweest dat men niet anders kon om de club overeind te houden. Maar de verwachtingen zijn wat opgeschroefd en daarna bijgesteld. Een speler als Tadic behoudt zijn marktwaarde wel, sterker; die kan alleen maar omhoog gaan als alles normaal verloopt. Tadic bleef er zelf relaxed onder, tenminste naar buiten toe. Hij gaat alleen maar voor FC Groningen, daar voetbalt hij voor.

Maar een dergelijke transferperiode brengt meer met zich mee. Op de achtergrond heb je zaakwaarnemers die onrustig zijn, er verschijnen berichten die half waar of helemaal niet waar zijn, spelers die de kop even kwijt zijn, onrust op het veld, je profileren als er voor jou als speler tien Europese clubs op de tribune zitten. Probeer dan maar je werk te doen op een normale manier. En dan de goedwillende adviezen van ‘als ze 8 miljoen bieden, niet doen’, of ‘als ze 12 miljoen bieden, wel doen’, met alle consequenties van dien.

Daarbij moet je als verantwoordelijke de belangen van jouw club in de gaten houden, maar ook de belangen van de supporter. De keuze is goed geweest zoals die gemaakt is. Dat geldt voor Tadic, Texeira en Kieftenbeld. De competitie komt zo langzamerhand in een belangrijke fase. Dat is ook een belangrijke fase voor de supporter. Men is hier in het noorden realistisch, maar ook wij willen graag de volgende stap maken en als je daarbij je belangrijke voetballers kunt behouden in een wintertransferperiode geeft dat rust in plaats van onrust.

Het bestuur van de Supportersvereniging heeft zich beraden over het roken in de gang van het Home. Dit gaan wij vanaf aanstaande zondag verplaatsen naar buiten bij de nooddeur om de druk in de gang weg te nemen en de irritaties van rookwolken, waar men door heen moet banjeren, op te lossen. Na de persconferentie kan van de nooddeur gebruik gemaakt worden om te gaan roken op een afgebakende plek. Er kan alleen gerookt worden en niet gedronken, daar wordt door de beveiliging op toegezien. Wij hopen dat wij zo tegemoet komen aan de wensen van de rokers en niet-rokers.

John Schurer,