Pieter Huistra, een aimabel mens

Wij zijn het niet gewend bij FC Groningen; een trainer die ontslagen wordt. Dit keer gebeurde het wel. De directie en het management van de club hebben in overleg met de Raad van Commissarissen besloten Pieter Huistra per direct te ontslaan.

Nu liepen er de afgelopen weken vele discussies over de resultaten van FC Groningen. Daarbij werd, logisch, naar de hoofdverantwoordelijke man gewezen. De discussies over het spelsysteem, de opstelling, alles kwam voorbij. Maar wat mij het meeste opviel, is dat ik de laatste maanden veel bijval kreeg over het feit, dat men ook wel eens kritisch moest kijken naar het aankoopbeleid. Als je als club de doelstelling hebt Europees voetbal te halen, dan moet daar ook een selectie staan die redelijkerwijs die doelstelling kan halen. En die selectie was nu te smal en zeker te jong om dat te realiseren. Aantekenend dat deze jonge trainer geen verlengstuk in het veld had staan en daarbij een jonge assistent, ja, dan moet je niet raar opkijken, dat het ook helemaal fout kan lopen.

Op 4 december 2011 gaf ik aan in een column: “Waar je als technisch manager in de toekomst wel naar kan kijken, is dat je wat meer gesettelde spelers haalt. Het elftal is superjong, waarvan sommigen onervaren, vaak op kwetsbare posities. Daarbij een jonge trainersstaf, die daarmee om moet gaan en die zonder een goed verlengstuk in het veld van één of twee ervaren spelers het elftal de weg moet wijzen. Het technisch beleid van de club was in het verleden prima door middel van het aan- en verkoopbeleid om de club financieel gezond maken. Maar de kwaliteit is door de jaren heen minder geworden. Men heeft zich stevig vastgehouden aan het jong kopen, opleiden en verkopen van spelers. De besten gaan weg en wat overblijft, is vaak middelmaat. Zeker, er zijn ook aankopen die je kunt afschrijven, maar dat komt bij elk bedrijf voor.”

FC Groningen heeft dat onderkend en dat is een pré, maar men heeft wel het hele seizoen achter de feiten aangelopen. Met als uiteindelijke conclusie dat Pieter Huistra het veld moet ruimen. Een trieste zaak, dat is duidelijk. Bij een scheiding van twee mensen hebben er altijd twee schuld, zo ook bij een werkgever-werknemerrelatie. Maar Huistra en FC Groningen moeten verder. Zo gaat dat, er is geen tijd om stil te staan.

FC Groningen komt hier wel overheen. Na een evaluatie zal er straks een nieuwe trainer aangesteld worden. Nieuwe spelers zullen komen. De les is geleerd. Wat Pieter Huistra betreft, wil ik hem bedanken voor het geregeld bezoeken van het Supportershome. Hij had wel het lef, ook in moeilijke omstandigheden, het Supportershome te bezoeken en de discussie aan te gaan met vele supporters. Hij verdedigde zijn speelstijl en dat is zijn goed recht. Zonder één keer uit de pas te lopen, respecteerden de supporters dat ook. Dat betekent dat Pieter Huistra een mens is met kwaliteiten.
Zoals zo vaak misschien een dooddoener, maar spelers, trainers, ze komen allemaal voorbij, ze komen en gaan, maar wat altijd overblijft zijn de supporters, die de club altijd blijven ondersteunen, zeker in moeilijke tijden. De binding onderling zal beslissend zijn voor de successen in de toekomst.

John Schurer,