FC Groningen moeizaam langs Kickers Emden (+foto’s)

FC Groningen heeft zaterdagavond het derde oefenduel van de voorbereiding gewonnen. In Emden werd het tegen de plaatselijke Kickers 1-4, maar gemakkelijk ging dat niet. Het duel werd bezocht door ruim 600 FC Groningen-supporters, die in het uitvak achter een van de doelen hadden plaatsgenomen. Op zulke aantallen had de organisatie kennelijk niet gerekend, want de horeca-voorzieningen in het uitvak bleken ontoereikend.

Mede dankzij het lekkere weer waren veel supporters vanuit Groningen naar dit internationale oefenduel afgereisd. De temperatuur zorgde er echter ook voor dat er een loom duel ontstond. De Duitsers kwamen na zo’n tien minuten op voorsprong, maar daarna stelden de Groningers orde op zaken. David Texeira kopte na een klein kwartier de gelijkmaker tegen de touwen: 1-1. In de 22ste minuut was het Paco van Moorsel, die de 1-2 aangereikt kreeg van Mitchell Schet.

Het eerste halfuur van de tweede helft lag het tempo niet echt hoog, maar in het slotkwartier kwam er toch nog wat pit in de wedstrijd. Acht minuten voor het einde van de wedstrijd krulde Tim Keurntjes een vrije trap binnen: 1-3. In de 88ste minuut schoot Michael de Leeuw uit een rebound even later 1-4.

Het bestuur van Kickers Emden bood na afloop van het duel excuses aan voor de ontoereikende horeca-voorzieningen in het bezoekersvak. De ruim 600 fans werden in de pauze geconfronteerd met een lege biertank. Ondanks uitvoerig vooroverleg was de Duitse club niet op deze aantallen berekend geweest.