‘Virgil van Dijk speelt dit gehele seizoen bij FC Groningen’

Zo John, je bent stellig. Ja, dat ben ik ook. Wij weten nog wat er in de winter van 2008 is gebeurd. Een aantal spelers van FC Groningen vertrok naar andere clubs. En wat het ergste was: ook nog eens naar een naaste concurrent. In één klap midden in het seizoen je beste spelers kwijt en je positie op de ranglijst.

Wat bleef achter? Teleurgestelde supporters, die een pittige prijs hebben betaald voor een seizoenkaart, gebaseerd op verwachtingen die voor het begin van het seizoen zijn gewekt. Sinds 2008 is het bergafwaarts gegaan met FC Groningen. Die klap in 2008 zijn wij nooit te boven gekomen.

Hoe staan wij er nu voor? Simpel geredeneerd: niet best. Progressie is er nauwelijks, ingekochte talenten vallen tegen. In een vorig schrijven ben ik daar al eerder op ingegaan. Nu is het zover dat (alweer) een zaakwaarnemer het licht ziet: ‘Virgil van Dijk moet verkocht worden’. O ja, en die gast vertelt ook al even voor welk bedrag FC Groningen hem moet verkopen en aan wie. Nou meneer Chin, dat bepaalt u niet maar de club, omdat er nog een contract loopt tot en met 2015. U staat de laatste tijd meer in de krant dan om wie het werkelijk gaat en dat is niet netjes.

Ik word zo langzamerhand doodziek van die kereltjes die met een natte broek rondlopen, omdat ze geld ruiken. Onder het mom ‘het is goed voor zijn ontwikkeling en wij moeten vooruit kijken’. Nou meneer Chin, ik denk dat Virgil niet verkocht wordt. Waarom niet? Omdat hij bij FC Groningen veel heeft geleerd, nog een contract heeft tot 2015 en de stand op de ranglijst (die u misschien totaal niet interesseert) aangeeft dat wij het dit seizoen nog wel eens moeilijk kunnen krijgen. En ja, dan zijn wij blij met Virgil van Dijk. Dus ik zou zeggen meneer Chin: stel uw vakantie nog maar even uit. Ik weet het, u heeft vast al geboekt, maar daar is een annuleringsverzekering voor.

De supporters hebben op dit moment even niks met wie dan ook te maken. Dit seizoen verloopt moeizaam en als Van Dijk in de wintertransferperiode wordt verkocht, kan weleens de hele winst verdampen. Dan spelen we volgend seizoen misschien een divisie lager en daar zitten wij niet op te wachten. Daarom zeg ik: ‘Virgil van Dijk speelt dit gehele seizoen bij FC Groningen’.

John Schurer