Eredivisie Live heeft schijt aan de supporters

Gisteravond, woensdag 22 mei, heeft het bestuur van de Supportersvereniging met 25 die-hard leden van de vereniging om de tafel gezeten om een paar belangrijke onderwerpen door te spreken. Kritisch, positief en toekomstgericht. Een hele goede zaak. Op de agenda stonden o.a. ontwikkelingen voor een nieuw supportershome en het dertigjarig bestaan van de Supportersvereniging volgend jaar.

Het ledenaantal van de Supportersvereniging is minimaal stabiel te noemen. Een goed teken, zeker daarbij in ogenschouw nemende de resultaten van het afgelopen en voorgaande seizoenen. Het vertrouwen in en de trouw aan de club blijven fier overeind. De leden gaven aan dat ze deze tijden wel vaker meegemaakt hebben, maar zullen de club te allen tijde ondersteunen. Men bleef gisteravond wel kritisch op allerlei zaken die er bij de club spelen. De stem van de Supportersvereniging, een harde kern met 4300 leden, zal dan ook altijd hoorbaar moeten zijn. Van het ventileren van kritische geluiden wordt iedereen beter. Alles voor de club, zonder goudzoekers en ego’s.

Zoals iedereen weet zijn wij aangesloten bij een overkoepelende organisatie van landelijke supportersverenigingen. Daar is 80 procent van de verenigingen lid van. Volgende week zal er weer een afsluitende vergadering over het afgelopen seizoen zijn. De Supportersvereniging FC Groningen heeft op de vorige vergadering al aangegeven dat wij onze grote zorgen maken over de ontwikkelingen in de driehoek KNVB-Clubs-Eredivisie Live. Met daarin de constructie van het Murdoch-contract dat afgesloten is.

De ontwikkelingen in het uitzenden van wedstrijden baart grote zorgen bij miljoenen supporters. De ongenuanceerde aanvangstijden met het doel ‘alles voor de televisie’ is een ontwikkeling die absoluut niet de goedkeuring krijgt van de vaste stadionbezoeker. Er worden afspraken en contracten opgesteld, zonder ook maar met één woord te praten met de supporters/stadionbezoekers. Men heeft het over economische zware tijden en over een slecht seizoen, maar de grootste bottleneck zit in de willekeur van aanvangstijden van wedstrijden.

Steeds meer mensen ergeren zich kapot aan dit feit. Het gevoel overgeleverd te zijn aan derde partijen zonder enig inzicht en fatsoen. Men verwacht maar dat de supporters zich gaan aanpassen aan de programmering van Eredivisie Live. Het is kort door de bocht, so be it. De miljoenen komen links naar binnen, en rechts lopen janken dat de kaartverkoop terugloopt. Schijt aan de supporter, alles voor het geld. Kortetermijn-politiek waarvoor men binnenkort op de blaren moet zitten. Het is een landelijk beeld.

De basis zijn de supporters. Zonder supporters geen club. Een halfleeg stadion is niet clubwaardig. Tegenwoordig zijn er meer analytici dan supporters. Ik chargeer, maar wil dit statement duidelijk neerleggen. Het wankele evenwicht waarop een club tegenwoordig balanceert is het grijpen naar buiten proportionele bedragen boven de eigen stadionbezoekers. Het uiteindelijke verlies zal op termijn veel groter zijn. Daarom zal de Supportersvereniging FC Groningen bij het landelijke overkoepelende platform Supportersverenigingen Betaald Voetbal (SBV) een voorstel indienen om een rechtszaak te beginnen tegen die organisaties die absoluut geen oog hebben voor de supporters c.q. stadionbezoekers. Praktijken om ’s morgens om half acht te vertrekken om een wedstrijd te zien om half één 300 km verderop, wedstrijden te bezoeken en dan ‘s nachts om 5 uur thuiskomen, terwijl je de volgende dag weer moet werken, thuiswedstrijden om half één of half vijf wat enorme economische schade toebrengt aan de commerciële en vrijwillige activiteiten zijn een doorn in het oog van miljoenen supporters in het land. De voorpret, het opmaken om naar het stadion te gaan valt weg. Zolang een stadionbezoeker of supporter niets gevraagd wordt, ja, dan heb je schijt aan je eigen klanten. Het recht-op-voetbal-doek hangt niet voor niets steeds in alle stadions.

De stadionbezoeker wil toe naar normalisering en regelmatigheid van vaste aanvangstijden of op de zaterdagavond acht uur of zondagmiddag half drie. Hoe de commerciële partij dat oplost is niet het probleem van de stadionbezoeker. Ik zou zeggen: wees creatief, luister eens naar de bezoeker en trek samen op in plaats met oogkleppen op te lopen.

Ik hou van mijn club en zal die te allen tijde ondersteunen. De vaste bezoeker, echte supporters en aanhangers vanuit de noordelijke provincies ook. Door het uitdragen van de club in het land en de samenhang onder elkaar is het nu juist en verstandig een seizoenkaart te kopen c.q. te verlengen en je niet neer te leggen bij willekeur en eigenbelang. Met achterover hangen scoor je nooit een goal. Wel als je gezamenlijk de aanval kiest en je club nooit laat vallen.

John Schurer