FC Groningen is onze binding

Het was een bewogen seizoen dat wij achter de rug hebben. Maar ik zat zo te bedenken: dat hoort eigenlijk bij een club als FC Groningen. Beweging, beleving, warmte en toekomstgericht. Ik hou niet van achteroverleunen en saaiheid. Dan wordt het koud en afstandelijk allemaal. Nee; er bovenop zitten, reageren, meedenken, sociale binding met elkaar. Het voor elkaar opnemen en elkaar steunen. Altijd en overal.

De economische problemen in dit land zijn groot. De binding onder elkaar klein. Het tegenovergestelde zoals het eigenlijk moet zijn. Vele bedrijven in de problemen, gewone mensen die in de moeilijkheden komen door derde partijen. Ik hoor genoeg. Ik spreek mensen die hun verhalen vertellen. Eerlijke verhalen. Ik zeg met nadruk eerlijke verhalen, omdat er zoveel oneerlijkheid is in Nederland. Mensen worden verkeerd voorgelicht, komen corruptie en geweld tegen in haast elke vorm. Zij worden daarmee keihard geconfronteerd. Rechtstreeks op het persoonlijk vlak of in hun portemonnee.

Vanuit Den Haag kun je niet veel verwachten, in een hele brede vorm laten politici het afweten of doen daar aan mee. Er is totaal geen leiding, op alles wordt ad hoc gereageerd. Het is veel liegen en bedriegen. Koud, saai en afstandelijk. En deze mensen krijgen elke dag, elke week, elke maand en elk jaar nog steeds een podium. Ze duiken altijd weer op. Ook dat vertellen de mensen, het zit ze dwars en geloof me, dit is geen persoonlijke noot. Dan heb jij je ogen gesloten.

Bij FC Groningen merken ze het ook. Logisch. Dat heeft niks te maken met het vorige seizoen. De mensen (supporters) zijn onrustig. Niet eens om welke speler er moet komen en/of wij de play-offs zullen halen volgend seizoen. Nee, het voorgaande speelt een belangrijke rol.

Maar de supporters weten ook dat FC Groningen een binding kan zijn. Het delen van ervaringen zoals beschreven. De sociale binding, erbij willen blijven. Met elkaar, voor jezelf en voor de club. Jouw regio, jouw stad. Gewoon de barricaden op en de club, stad en provincie pushen. Trots zijn met zijn allen wat er staat en waarmee gewerkt wordt, elke dag, elke week, elke maand en elk jaar.
Een aantal jonge mensen organiseert aanstaande zaterdag het Aszen-Toernooi. Een geweldig initiatief. Creatief georganiseerd voor en door supporters van FC Groningen. En het wordt druk die dag in Assen, geloof me maar. Deze supporters willen bij elkaar zijn, hebben dezelfde binding, namelijk de club, de regio en de trots. Reageren niet ad-hoc, maar denken na. Wat kan ik doen en hoe vul ik dat in? Het toernooi begint om 12 uur op het LTC-veld in Assen. 17 teams doen er aan mee.

Vanuit deze teams worden 16 spelers geselecteerd om op de Open Dag tegen Oud-FC Groningen te spelen in de Euroborg. Een “DREAMTEAM” van supporters zeg maar. Dit zal voor de spelerspresentatie gaan gebeuren, dus dat wordt een vol stadion. Een voorbeeld hoe het wel kan en moet. Vertrouwen uitstralen en initiatief nemen. Ik zou zeggen STA OP!

John Schurer