Movember

MovemberMisschien is het een aantal bezoekers al opgevallen: de beheerder van ons Supportershome – Rob Groen – had afgelopen zondags iets ondefinieerbaars onder zijn neus. Iets wat op snor moet gaan lijken. Rob is namelijk met ingang van 1 november een zogeheten “Mo Bros” geworden. Hij laat zijn snor staan voor het goede doel!

Het gaat om het zogeheten Movember-evenement. Movember is een samenvoeging van het Engelse woord ‘moustache’ (snor) en “november”. Het is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij mannen gedurende de maand november hun snor laten staan. De Movember Stichting organiseert het Movember liefdadigheidsevenement op de website van de stichting. Vorig jaar was o.a. Tim Sparv binnen de club hiermee actief mee bezig.

Door mannen en vrouwen (Mo Bros en Mo Sistas) aan te moedigen om mee te doen streeft de stichting er naar om de vroege opsporing van prostaat- en teelbalkanker, diagnose en effectieve behandelingen en uiteindelijk een vermindering van het aantal vermijdbare sterfgevallen te realiseren. Naast het ondergaan van een jaarlijkse controle stimuleert de stichting mensen zich bewust te zijn van mogelijke familiegeschiedenis van kanker en om een gezondere levensstijl aan te nemen.

Gemiddeld leven mannen vijf tot zes jaar korter dan vrouwen en ieder uur sterven meer dan vijf mannen vroegtijdig als gevolg van in beginsel vermijdbare ziekten.

Dit zijn keiharde feiten, vooral als je rekening houdt met het feit dat er geen biologisch nadeel is dat mannen een groter risico geeft. Volgens onderzoek kunnen tot de helft van de mannelijke kankergevallen worden voorkomen door het maken van gezondere voeding- en levensstijl keuzes te maken. De oorzaken voor de huidige stand van de gezondheid van de man zijn veelvuldig en complex, maar hoe mannen zelf over hun gezondheid denken is ongetwijfeld een belangrijk issue. Preventieve gezondheidszorg is domweg iets dat veel mannen gewoon niet overwegen. Dit is het probleem waar Movember’s Bewustwording en Educatie programma hard aan werkt.

Bewustwording en educatie veranderen gedrag en mentaliteit. Het breekt geleidelijk barrières af, verwijdert stigma’s en brengt echte verandering teweeg. Movember wil dat mannen verantwoordelijkheid nemen voor hun gezondheid, ziekte voorkomen door gezond te leven en zich bewust zijn van de tekenen en symptomen voor hen zelf en anderen. Zo weten ze wanneer en hoe ze hulp moeten inschakelen.

De supportersvereniging steunt Rob met het ‘kweken’ van zijn snor en stelt de opbrengsten van de verlotingen (Roda en PEC) in de maand november ter beschikking aan de Movember-actie.

Het is natuurlijk een leuk idee dat meerdere mannen die het home bezoeken hun snor laten staan om zodoende aandacht te kweken voor de deze actie. Extra doneren kan uiteraard ook na de wedstrijd tegen PEC Zwolle op 24 november.

De persoonlijke pagina van Rob kun je hier vinden: