De supportersvereniging: nationaal en internationaal

JohnEvaluatie Open Dag
Het was de afgelopen week weer druk. Dinsdagavond hebben wij met een aantal vrijwilligers om de tafel gezeten om de afgelopen Open Dag te evalueren. Er is een aantal zaken dat moet veranderen en zaken die niet goed lopen. Dat geldt voor de organisatie op zich en de georganiseerde activiteiten. Iedereen staat er positief in, dat was duidelijk, maar wij moeten met de tijd mee en zeker de sleur doorbreken. Trouwens, dat geldt ook voor de activiteiten die de club FC Groningen zelf organiseert. Het bestuur pakt deze zaak op en in januari zitten wij weer bij elkaar met de vrijwilligers om te gaan brainstormen hoe de komende Open Dag er beter uit kan zien. De inbreng van de vrijwilligers die avond kan ik alleen maar heel positief noemen en het bestuur zal dat zeker ondersteunen.

Opendag FC Groningen

Supportersplatform Betaald Voetbal
Donderdagavond zat ik bij het Supportersplatform Betaald Voetbal (SBV). Het was een goede vergadering. De KNVB was ook aanwezig. Er werden veel vragen gesteld over FOX, aanvangstijden van wedstrijden en vervoersproblemen. Een lange discussie, maar wel open. Er komt een vervolggesprek met de KNVB in Zeist waar wij ons ook voor hebben opgegeven. Wij als SV FC Groningen hebben duidelijk aangegeven dat op het moment dat het contract met FOX werd getekend, de KNVB de ogen heeft gesloten voor de supporters. Niemand van de KNVB heeft gevraagd wat de supporters ervan vonden, wat de eventuele consequenties ervan zouden zijn en welke kant wij zouden opgaan. De supporters hadden wél heel snel door welke kant het op zou gaan. Wie betaalt, bepaalt. Wij hebben gezegd dat de basis van het voetbal altijd de supporter in het stadion is. Niet een supporter met afstandsbediening op de bank of achter de computer. Dus ook geen gedrochten van aanvangstijden als half één en half vijf. Of een bekerwedstrijd vaststellen om half vier midden in de week: het lijkt nergens naar. Sponsoring in de sport is belangrijk, hoe je er ook tegenaan kijkt, maar een sponsor bepaalt niet hoe laat wij aftrappen in de voetballerij. Wij komen hierop terug.

Football Supporters Europe
Diezelfde avond was te gast Football Supporters Europe (FSE), een onafhankelijke organisatie die de belangen behartigt van voetbalsupporters in 42 landen. De FSE is opgericht in 2008 vanuit de Britse Football Supporters Federation. De SBV gaat zich ook aansluiten en zal de SV FC Groningen daar vertegenwoordigen. Tot nu toe was vanuit Nederland de supportersvereniging van Ajax als enige aangesloten bij de FSE. Zij spraken daar namens alle supporters in Nederland. Dat leek ons een slechte zaak, ook al omdat juist die supportersvereniging geen onafhankelijke supportersvereniging is, maar rechtstreeks wordt gestuurd door de club zelf. Wij staan erop dat wij onafhankelijk van onze clubs zijn en blijven. De UEFA heeft de FSE als gesprekspartner voor supporterszaken erkent. Ook dit zal een vervolg krijgen.

Rolly-Side
Verder kwam er een verzoek van Johan ten Hoove, voorzitter van de Rolly-Side, om hem te ondersteunen. Johan heeft enorm veel kennis wat betreft MIVA-verenigingen (mensen met beperkingen). Er wordt een landelijke overkoepelende MIVA-organisatie voor supporters opricht vanuit Groningen. Ik zal hem helpen om dat op poten te zetten. Deze organisatie zal zich volledig toeleggen op mensen met beperkingen die een stadion bezoeken. Ook de KNVB ondersteunt dit volledig. Volgende maand zal Johan aanschuiven bij de KNVB en UEFA om hier uitgebreid over te spreken. Ook zal hij, als de organisatie er staat, een plek krijgen bij de SBV.

Extra korting op uitwedstrijden
Het bestuur van de Supportersvereniging FC Groningen heeft besloten dat bij de uitwedstrijden tegen Feyenoord, Ajax en PSV aan de leden van de Supportersvereniging € 10,00 korting (normaal is dit € 3,00) wordt gegeven wanneer zij gebruik maken van de Fantour.

Fantour

Drukke tijden, allemaal nieuwe ontwikkelingen, maar ook de Supportersvereniging FC Groningen zal niet stilstaan. Het gaat allemaal stapsgewijs, maar wel de goede richting op. Ik wil dan ook alle vrijwilligers zowel nationaal als internationaal die zich hiervoor inzetten een compliment geven. Zonder deze mensen ben je kansloos.

John Schurer