Piet Fransen overleden

Vorig jaar zo rond augustus vertelde ik Piet Fransen: “Piet we gaan een beeld maken van Tonny van leeuwen”. “Schitterend, prachtig” en vol vervoering praatte hij mij helemaal plat over zijn grote vriend. Een echte vriend, iemand waar je op kon rekenen en een geweldige clubkeeper. Ik zei: “Piet wij willen graag dat jij dat beeld gaat onthullen”. Hij keek mij aan en stamelde: “Echt John?”. Een enorme emotie maakte zich van hem meester. Dat was Piet Fransen. Een echte Groninger die wist wat wel en niet belangrijk was in het leven. Een echte clubman ook. Veel scoutingwerk in het verleden, veel invloed in de club, hij wist waarover hij sprak en men luisterde ook graag naar hem. En niet te vergeten zijn prachtige humor.

10669035_716104851811245_9153589533993760417_o

Hij onthulde het beeld vol trots. Opkijkend naar zijn grote vriend Tonny van Leeuwen. “Dat is hem écht John”. Het deed hem zichtbaar heel goed dat alles zo herkenbaar was. Na afloop zat hij met zijn oude maten die er ook allemaal bij waren in de Euroborg en spraken nog uren met elkaar. Het was een prachtig gezicht hoe deze oud voetballers met elkaar omgingen. Dit alles nog geen jaar geleden.

Piet Fransen is op zondagmorgen overleden. Namens alle leden van de Supportersvereniging FC Groningen en zeker ook namens alle supporters die FC Groningen rijk is wil ik de familie hierbij condoleren met dit vreselijke verlies. Piet is voor alle supporters een icoon. Maar niet alleen dat, hij was voor iedere supporter toegankelijk.

Wij als Supportersvereniging zullen in de juiste stijl afscheid van hem nemen. Een stijl met respect die past bij Piet Fransen. Omdat hij niet alleen een aimabel mens was maar gewoon een van onze supporters. Een Groninger in hart en nieren, een clubman pur sang. Dag Piet. Bedankt voor alles wat je voor de club hebt gedaan. Wij gaan je missen.

John Schurer