FC Groningen mag geen fans meenemen naar Marseille

Gegeven de huidige omstandigheden in Frankrijk heeft de politie in Marseille in samenspraak met de Franse overheid besloten dat er geen uitsupporters in het bezoekersvak zullen worden toegelaten bij de UEFA Europa League-wedstrijd tussen Olympique Marseille en FC Groningen op donderdag 26 november.

FC Groningen heeft in de afgelopen periode haar uiterste best gedaan om ervoor te zorgen dat de Groningen-fans op een supportersvriendelijke wijze bij de wedstrijd aanwezig zouden kunnen zijn. Vanuit de gemeente Groningen heeft burgemeester Peter den Oudsten zich hiervoor sterk gemaakt en ook vanuit de UEFA heeft men zich ingespannen om de partijen nader tot elkaar te laten komen.

Openbare orde
Aanstaande woensdag zou FC Groningen bij een veiligheidsoverleg in Marseille vertegenwoordigd worden door de eigen projectleider van de Europa League, Romke Hoogstra. Dit om het eerdere voorstel van vijfhonderd supporters met verplichte vervoerswijze nog verder te kunnen versoepelen.

Gezien de gebeurtenissen in Parijs van afgelopen vrijdag, is de situatie echter dusdanig gewijzigd dat er geen onderhandelingsruimte meer zal zijn. En dus zal FC Groningen niet aanwezig zijn bij dit veiligheidsoverleg. De eindverantwoordelijkheid voor dergelijke keuzes omtrent de openbare orde ligt namelijk buiten voetbalclubs en -bonden. De invloed van de beide clubs en de UEFA is nu zogezegd uitgespeeld.

Buitengewoon vervelend
Voor de supporters die de wedstrijd in Marseille graag hadden willen bijwonen, is het buitengewoon vervelend dat zij een wedstrijd van FC Groningen moeten missen. Gegeven de huidige omstandigheden, rest ons echter niets anders dan ons allemaal neer te leggen bij de beslissing van de Franse overheid.

Wie specifieke vragen of opmerkingen heeft over bovenstaande, kan zich tot FC Groningen wenden via het speciale e-mailadres marseille(at)fcgroningen.nl.