Marseille

Het heeft lang geduurd voor dat er duidelijkheid kwam wat betreft de kaartverkoop voor de Europese wedstrijd Marseille – FC Groningen op 26 november. FC Groningen heeft er alles aan gedaan om dit, zoals wij gewend zijn op een gastvriendelijke manier voor onze eigen supporters te regelen. De kaartverkoop had dan ook allang plaats moeten vinden. FC Groningen treft geen blaam in deze zaak.

Even alles op een rij:

Nadat FC Groningen de UEFA per e-mail had geïnformeerd over het mogelijk weren van FC Groningen fans door de politie van Marseille, kwam er redelijk snel een reactie, en werd het binnen de UEFA opgeschaald naar de hoogste veiligheidsfunctionaris. De UEFA heeft toen zowel bij FC Groningen als bij Olympique Marseille informatie ingewonnen. Kortom, de UEFA nam de zaak vanaf het eerste signaal serieus. Afgelopen donderdag is Kenny Scott hoofd beveiliging van de UEFA naar Marseille gereisd voor een bijeenkomst met de ‘Préfet’, andere politievertegenwoordigers en iemand van Olympique de Marseille. Kern van de uitslag was de maximering tot 500 fans en het verplicht opleggen van  georganiseerd vervoer rechtstreeks naar en van het stadion. Vorige week heeft FC Groningen contact gehad met de UEFA en met de persoon die belast is met de organisatie van het EK. Onder meer als gevolg daarvan is afgelopen donderdag, tijdens een bijeenkomst in Parijs over het EK, de ‘kwestie Marseille’ aangekaart bij de Franse autoriteiten. Al met al is de status nu dat de préfet nog geen beslissing heeft genomen, maar alles wijst erop dat hij bij zijn standpunt blijf.

De Supportersvereniging FC Groningen vindt dit onacceptabel. Wij hebben dan ook gemeend om een duidelijke brief ( zie bijlage ) te richten aan de diverse partijen die hierin beslissen. Dit om onze leden en andere supporters te ondersteunen. Ook hebben wij duidelijk in de brief vermeld dat eventuele kosten die supporters al hebben gemaakt bij wijziging van wedstrijddatum en/of bij dit definitief besluit zal worden geclaimd. Dat Marseille problemen heeft met hun eigen achterban zal niet ten koste mogen gaan van de FC Groningen supporters die deze wedstrijd willen bezoeken. De gastvrijheid moet voorop staan. Het wegkijken in Marseille kan een lelijk vervolg krijgen voor toekomstige wedstrijden in Europa voor alle clubs en hun supporters. Nogmaals dit is onacceptabel.

John Schurer Voorzitter Supportersvereniging FC Groningen

Bijlage: Brief