Het nieuwe jaar in met de SV FC Groningen

In december 2016 kwam Martijn Schokkenbroek, een gewaardeerd lid van de Supportersvereniging, met een goed idee. Hij wilde de Tonny van Leeuwen trofee, een prijs voor de minst gepasseerde doelman uit de ere of eerste divisie, weer op de kaart zetten. Van Leeuwen had (destijds GVAV) de prijs gewonnen als beste keeper van Nederland en werd in het seizoen 1970/71 slechts 7 maal gepasseerd. VI heeft destijds ter nagedachtenis aan de legendarische doelman de trofee naar hem vernoemd. Deze prijs, een bronzen beeldje werd in totaal vanaf 1972 tot 1987 – 16 keer uitgereikt.

Na enkele bijeenkomsten waarbij wij toestemming kregen van de familie van Leeuwen en de vorige eigenaar Voetbal International en een uitgewerkt plan van Martijn zijn kant, hebben wij als supportersvereniging daarbij een enthousiaste partner gezocht in de media die dit mede wilde dragen. Na links en rechts te hebben gekeken en geïnformeerd was het Dagblad van het Noorden vanaf de eerste minuut enthousiast hierin. Na een paar goede gesprekken hierover is deze zaak uitgewerkt tot aan het wekelijks publiceren van de stand in het Dagblad van het Noorden. Martijn Schokkenbroek zal de stand bijhouden en digitaal aanleveren. De SV heeft alle rechten voor haar Supportersvereniging hierin vastgelegd bij een notaris. Een geweldig initiatief van een gewaardeerd lid die op de juiste waarde is geschat. De prijs wordt aan het eind van dit lopende seizoen al uitgekeerd in de vorm van een beeldje van ongeveer 30 centimeter ter gelijkenis van het beeld die voor het stadion staat. Wij komen daar nog in de loop van het seizoen op terug.

Na de vele gesprekken die wij als vereniging met FC Groningen hebben gehad over vele supporterszaken heeft de club gemeend een coördinator Supporterszaken aan te stellen. Wij hadden gevraagd om een directeur supporterszaken maar ondanks een andere naam zijn wij hier content mee. Een wens die al heel lang bij ons speelt. Het gaat hier niet alleen om groeperingen maar om alle supporters die het stadion regelmatig bezoeken. Een belangrijke stap. Supporterszaken doe je er niet meer even bij maar is van cruciaal belang voor de lange termijn. Mathias Mulder oud veiligheidscoördinator en hoofd ticketing gaat zich daar mee bezig houden. Hij zal regelmatig aansluiten bij de MT bijeenkomsten op directieniveau. De invloed van supporters zullen hierbij worden versterkt op allerlei terreinen. Wij hebben vertrouwen dat er weer een stap in de goede richting is gezet.

Aanstaande dinsdag zal het bestuur van de SV zich buigen of het mogelijk is een groot memorandumbord te plaatsen in of buiten het stadion. Op dit bord worden de namen van supporters geplaatst die niet meer onder ons zijn. Er zijn vele stadions waar een dergelijk ere bord is geplaatst. Het zal een lange weg worden hierin daar er overleggen plaats moeten vinden met diverse instanties en FC Groningen. Ook het financiële plaatje is van cruciaal belang. Het hoort en zal een goede aanvulling zijn in het stadion voor hen die niet vergeten zullen worden.

Gienus Massink wel bekend en al jarenlang een belangrijke vrijwilliger bij de Supportersvereniging is op de eerste kerstdag ernstig ziek geworden. Na zijn grote operatie zal hij moeten revalideren. Wij hebben hiervoor alle aandacht als bestuur en hebben nauw contact gehad met de familie vanaf het eerste moment. Wij wensen Gienus veel sterkte en gaan altijd van het positieve uit zodat hij met de tijd weer gezond het home in kan stappen. Kop ‘de veur Gienus.

John Schurer Voorzitter Supportersvereniging FC Groningen