Het ijzer smeden als het heet is

Foto: Erwin Otten

Gerard Postma is een kenner als het gaat om het voetbal in Japan. Hij volgt de markt al jaren en tipte de FC al meerdere malen over Japanse spelers. Zo ook bij Doan. Gerard schrijft op deze website één keer in de maand over de Japanse voetbalmarkt.

Er is de laatste weken veel over Ritsu Doan gezegd en we zijn het er allemaal wel over eens. Deze speler moet zo snel mogelijk worden vastgelegd. Het succes van Ritsu Doan komt voor mij niet als een verrassing. Ik volg de groeibriljant al sinds zijn 16e en heb hem in het verleden, net als vele andere Japanse voetballers, getipt bij FC Groningen. De reden? De Japanse manier van voetballen past bij een club als de FC!

Ik volg het Japanse voetbal al jaren en heb me meerdere malen uitgesproken op het gebied van scouting en het uitbreiding van de netwerk binnen de club. Veel mensen in mijn omgeving werden er soms wel gek van, maar ik bleef erin geloven! FC Groningen moet naar mijn mening meer richting het Oosten moeten kijken op het gebied van sponsoring en scouting, met name Japan. Meerdere namen werden dan ook vanuit mijn kant gestuurd naar Henk Veldmate, Peter Jeltema en sinds kort Ron Jans en Carlos Aalbers. Takumi Minamino (Toen Cerezo Osaka, nu Red Bull Salzburg), Gaku Shibasaki (Toen Kashima Antlers, nu Getafe) en dus ook Ritsu Doan drie jaar geleden en gelukkig sloeg de club een jaar geleden zijn slag. En het scouten vanuit de huiskamer zal ik ook blijven doen, want er liggen nog veel meer mogelijkheden voor een club als FC Groningen in Japan en Ritsu Doan heeft de deur voor de club in die regio toch open gezet.

Het voetbal in Japan is naar mijn mening aanvallend, met de mouwen opgestroopt en met z’n allen richten op een doelstelling. No nonsense voetbal als het ware. Iets waar we bij FC Groningen nu al jaren op smachten. Doan laat als één van de weinige spelers zien hoe dit moet. De mentaliteit van Doan is er een waar wij als club ons op moeten richten de komende jaren. Het plezier moet terug komen bij de club, maar wel met hard werken, inspanning en mooi, attractief voetbal. En dat is zeker niet onmogelijk.

Uiteraard hoop ik dat de club zich de komende seizoenen meer zal richten op de Japanse markt, al zal dat vanwege de financiële ontwikkeling best lastig worden. FC Groningen is nu op dit moment hot in Japan en je moet uiteraard
het ijzer smeden als het heet is. Zoals het nu lijkt zal FC Groningen ook een poging wagen. Dit kan je zien aan de diverse Japanse social media accounts die FC Groningen is gestart in de afgelopen maanden. Uiteraard om ook te profiteren van de hype rondom Doan, maar ik denk dat de club haar ogen heeft geopend. De Aziatische markt kan best interessant zijn voor de club en wie weet wat er ons te wachten staat de komende zomer. Hetgeen wat ik jaren riep lijkt dan toch eindelijk werkelijkheid te worden. En dit kan ik als liefhebber alleen maar toejuichen!

Gerard Postma